Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Zarządzanie szkołami i placówkami publicznymi: program nauczania

Zarządzanie szkołami i placówkami publicznymi: program nauczania fotolia.pl

Jednym z elementów zarządzania szkołami i placówkami publicznymi jest wybór programu nauczania, który będzie obowiązywał w danym roku szkolnym.

Kwestia ta zmieniała się na przestrzeni czasu. Do końca lat osiemdziesiątych obowiązywał jeden centralnie wprowadzony, obligatoryjny program nauczania każdego przedmiotu. Od 1999 r. nauczyciel posiadał możliwość wyboru programu nauczania z listy programów zatwierdzonych centralnie przez ministra, oraz posiadał kompetencję tworzenia programów autorskich. Natomiast od 2009 r. program nauczania opracowany lub wybrany przez nauczyciela zostaje lub nie zatwierdzony do użytku w konkretnej szkole, przez dyrektora tej szkoły i radę pedagogiczną.

Autorem realizowanego programu nauczania jest nauczyciel. To on wie jak powinien kształtować się proces nauczania w jego klasie oraz przemyśleć i zaplanować własny sposób realizacji programu z konkretna grupą uczniów, nawet jeśli posiłkuje się innymi programami.

Program nauczania nauczyciel może:

  1. opracować samodzielnie lub we współpracy z innym nauczycielem
  2. przedstawić dyrektorowi program opracowany przez innego autora
  3. przedstawić program opracowany przez innego autora z dokonanymi przez siebie modyfikacjami i ich uzasadnieniem.

Swoją koncepcję programu nauczania nauczyciel przedstawia dyrektorowi szkoły wraz z wnioskiem o dopuszczenie go do użytku. Dyrektor, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej (obligatoryjnie) dopuszcza do użytku w danej szkole zaproponowany przez nauczyciela program nauczania.

Fakultatywnie przed dopuszczeniem programu nauczania do użytku dyrektor może zasięgnąć również opinii:

  1. nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego,
  2. konsultanta lub doradcy metodycznego
  3. zespołu nauczycielskiego, przedmiotowego lub innego zespołu problemowo-zadaniowego.

Aby program został dopuszczony do użytku musi spełniać następujące warunki:

  1. stanowi on opis sposobu realizacji celów kształcenia i zadań edukacyjnych ustalonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego
  2. jest poprawny pod względem merytorycznym i dydaktycznym.

Terminem dopuszczenia programu do użytku jest początek roku szkolnego. Dopuszczenie może być udokumentowane np. poprzez zamieszczenie odpowiedniej adnotacji na programie nauczania lub poprzez prowadzenie wykazu programów nauczania dopuszczonych do użytku w danej szkole.

Źródło: art. 22a ustawy o systemie oświaty oraz rozporządzenie MEN z dnia 21 czerwca 2012 r. w sprawie dopuszczenia do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników

Niedz., 7 Kw. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka