Sześciu nauczycieli z Polski zostało nagrodzonych w konkursie Komisji Europejskiej „Europejskie Nagrody eTwinning". Uroczysta gala konkursu, w którym wyłoniono autorów najlepszych międzynarodowych projektów odbyła się 14 marca w Lizbonie.
eTwinning to edukacyjny program Unii Europejskiej, który promuje wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w szkołach. Uczniowie i nauczyciele wykorzystują Internet we współpracy ponad granicami. Współdziałają, wymieniają się informacjami i materiałami do nauki. Tematy realizowanych projektów są dowolne, ale zawsze powiązane z podstawą programową. Mogą mieć one charakter międzyprzedmiotowy i odbywać się na wszystkich poziomach nauczania. Dzięki współpracy między uczniami i nauczycielami z różnych krajów projekty rozwijają kompetencje językowe oraz kompetencje cyfrowe, bo komunikacja między partnerami przebiega online.
W tegorocznym konkursie oceniano wyniki w dziewięciu kategoriach, zaproponowanych przez Komisję Europejską. W sześciu z nich nagrody otrzymali autorzy projektów z Polski.
Jolanta Okuniewska, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej oraz języka angielskiego w Szkole Podstawowej nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Olsztynie otrzymała nagrodę za projekt „Friends Fur-ever" zrealizowany we współpracy ze szkołami z Rumunii i Portugalii. W ramach projektu odbywały się lekcje angielskiego na ten sam temat (pies) i oparte o zbliżone, wspólnie wypracowane metody.
Stanisława Czerezdrecka, nauczycielka języka angielskiego z Zespołu Szkół w Dąbrowie Opolskiej z partnerskimi szkołami z sześciu krajów stworzyła w internecie „Tęczową wioskę" i „Złotą Księgę Tęczowej Wioski". W wiosce, której obywatelami byli uczniowie partnerskich szkół, funkcjonowanie było możliwe dzięki przestrzeganiu wspólnie ustalonych przepisów prawnych i realizacji zadań w międzynarodowych grupach.
Wioletta Sosnowska - laureatka w kategorii specjalnej (język francuski) z Zespołu Szkół Tekstylno-Handlowych w Żaganiu w projekcie "W kręgu znaków zodi@ku" zachęciła uczniów do wspólnego odkrycia historii niedźwiedzia Wojtka, którego znaczenie w dziejach stosunków polsko-włoskich jest mało znane w Polsce, a stosunkowo dobrze we Włoszech, które były szkołą partnerską.
Małgorzata Czech, nauczycielka języka niemieckiego w Gimnazjum nr 11 w Częstochowie postanowiła w projekcie "Direkt aus..." wymienić się doświadczeniami z nauczycielami z Grecji i Francji i zastanowić jak lepiej zmotywować uczniów do nauki języka niemieckiego.
Nagrodę im. Marii Skłodowskiej-Curie za projekt „Fly me to the Moon", otrzymała Małgorzata Pawlik-Podgórska, nauczycielka fizyki w Miejskim Zespole Szkół, Gimnazjum nr 1 w Czeladzi. Wspólnie z rówieśnikami z Grecji, Hiszpanii, Francji, Turcji i Słowenii uczniowie klas II i III gimnazjum wykorzystywali i poszerzali swoje umiejętności z fizyki i astronomii oraz języka angielskiego.
Nagrodę Porozumienia Międzykulturowego im. Mevlany otrzymała Katarzyna Zawiła-Dudzik ze Szkoły Podstawowej nr 4 im. Orła Białego w Czechowicach-Dziedzicach za projekt „Intercultural dialogue through fairy tales, drama and art". Ten niezwykły projekt został zrealizowany przez 35 szkół z 33 krajów europejskich. Jego celem było nie tylko zwiększenie motywacji uczniów do nauki języka angielskiego, ale przede wszystkim otworzenie ich na kulturowe bogactwo Europy.
Z badań wynika, iż eTwinning to stosunkowo prosty i nisko kosztowy sposób do nawiązania i prowadzenia współpracy międzynarodowej. eTwinning jest programem wyjątkowym i niespotykanym w świecie, zarówno w skali jak i w zasięgu, poprzez stale rosnącą sieć szkół, nauczycieli i uczniów, a także istotnym poprzez możliwości realizowania rozwoju zawodowego nauczycieli.
Więcej szczegółów o laureatach można znaleźć klikając TUTAJ.
Więcej o programie na stronie internetowej http://www.etwinning.pl/.
Źródło: men.gov.pl