Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Jak skutecznie uczyć przedsiębiorczości?

Jak skutecznie uczyć przedsiębiorczości? fotolia.pl

Przedsiębiorczości trzeba uczyć inaczej – przekonanych jest o tym wielu nauczycieli akademickich i pedagogów prowadzących zajęcia z podstaw przedsiębiorczości w szkołach. Najważniejsza jest wielość metod i podejście przekrojowe umożliwiające działania w zakresie wielu przedmiotów i zajęć pozaszkolnych – mówią specjaliści z krajów dawnej Unii Europejskiej.

Wspólne doświadczenia i analiza potrzeb polskich szkół pozwoliły na wypracowanie innowacyjnego programu nauczania przedmiotu podstawy przedsiębiorczości. Właśnie dobiega końca testowanie tego nowatorskiego rozwiązania w szkołach. Od września 2013 r. będzie ono dostępne dla wszystkich zainteresowanych szkół w Polsce.

Innowacyjny program nauczania przedsiębiorczości to wspólne dzieło 3 partnerów: PWN.PL – spółki działającej w branży multimediów dla edukacji (lidera projektu), Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu – wiodącej uczelni tego typu w Polsce oraz Wirtschaftsuniversität Wien (Uniwersytetu Ekonomicznego w Wiedniu) - uznawanego za jeden z najlepszych uniwersytetów ekonomicznych w krajach niemieckojęzycznych, jednego z nielicznych szkolących dydaktyków w zakresie przedmiotów ekonomicznych.

Kształtowanie i rozwijanie przedsiębiorczości młodzieży – to był cel jaki postawili sobie partnerzy przystępując do pracy nad nowym rozwiązaniem w zakresie nauczania przedmiotu podstawy przedsiębiorczości. - Wokół przedsiębiorczości narosło wiele mitów i stereotypów. Niektóre z nich mają niekorzystny wpływ na edukację w tym zakresie, np. uważa się, ze przedsiębiorczość to zespół cech wrodzonych, które trudno nabyć i kształtować lub, ze związana jest ona przede wszystkim z posiadaniem fartu, a nie z systematyczną i ciężką pracą. Jednym z celów kształcenia podstaw przedsiębiorczości jest obalenie tych i innych stereotypów, jakie wykształciły się w naszym społeczeństwie – mówi prof. Ewa Stańczyk–Hugiet z Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, opiekun merytoryczny projektu.

Na postawie pogłębionej analizy potrzeb zespół dydaktyków pod kierownictwem prof. Ewy Stańczyk–Hugiet wypracował autorski pomysł w zakresie nauczania podstaw przedsiębiorczości. Wypracowane w projekcie rozwiązanie wprowadza nowe treści, oparte jest przede wszystkim na metodach aktywizujących uczniów. Nauka przez działanie, gry, ćwiczenia, metody projektowe – to zestaw narzędzi proponowanych do wykorzystania na każdej lekcji i zajęciach pozalekcyjnych. Nauczyciel ma do wyboru szeroki zestaw odpowiednich metod dołączony do każdego scenariusza lekcji. Może też sam zadecydować o poziomie trudności wykorzystywanych symulacji – na poziomie łatwym, średnim, zaawansowanym.

- Program zakłada też indywidualizację programową dzięki możliwości wyboru odpowiedniego zakresu i stopnia szczegółowości omawianych zagadnień, co pozwala na realizację poszczególnych punktów programu według różnego stopnia trudności – zagadnień podstawowych, rozszerzających i dopełniających – wyjaśnia Danuta Maciejewska–Gondek, jedna z autorek programu.

Wraz z programem do szkół trafi zestaw narzędzi dydaktycznych wchodzących w skład portalu wymiany wiedzy. W portalu znalazły się: gry symulacyjne (w zakresie prowadzenia małego przedsiębiorstwa, giełdy i planowania własnej kariery), zestaw ćwiczeń interakcyjnych i prezentacji multimedialnych do wykorzystywania na lekcjach, a także e-podręcznik dla uczniów i e-podręcznik (poradnik metodyczny) dla nauczycieli. W portalu znajduje się też dział aktualności dotyczących ekonomii i biznesu, przykładowe projekty edukacyjne oraz narzędzia wspomagające typu: czat, forum, e-baza przedsiębiorczości (stanowiąca zbiór danych encyklopedycznych w dziedzinie przedsiębiorczości możliwych do wykorzystania przez nauczycieli w prezentacjach lekcyjnych i będących wsparciem dla uczniów prowadzących działania w ramach projektów edukacyjnych). - Idea interakcji grupowych możliwych dzięki narzędziom ICT bardzo nas ujęła – mówi Marczello Georgiew, prezes pwn.pl.

Innowacyjny program nauczania podstaw przedsiębiorczości zawiera treści rozszerzone w stosunku do programów tradycyjnych. Zakłada pracę w grupach, z wykorzystaniem Internetu i sprzętu multimedialnego.

Rozwiązanie sprawdziło się. Obecnie dobiega końca ostatni etap testowania programu. Uczestniczy w nim 30 szkół ponadgimnazjalnych, w tym licea, technika i szkoły zawodowe.

Większość nauczycielek/nauczycieli oceniło zaproponowaną innowację bardzo pozytywnie.

- Program jest przyjazny dla ucznia i nauczyciela. Wprowadzenie ćwiczeń w formie krzyżówek, testów i dopasowywania haseł – przy wykorzystaniu bardzo dobrej tablicy multimedialnej – daje możliwość podsumowania lekcji w sposób interaktywny, który wzbudza duże zainteresowanie młodzieży – podsumowuje Małgorzata Drwięga, nauczycielka Liceum Ogólnokształcącego nr XIV im. Polonii Belgijskiej we Wrocławiu.

- Na zajęciach dodatkowych uczniowie będą realizowali projekty edukacyjne, które zostały fantastycznie przygotowane przez autorów – nauczycieli akademickich Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Każdy detal w projekcie edukacyjnym jest dopracowany do perfekcji – rola nauczyciela opiera sie jedynie na wspieraniu i kontroli. To pierwszy taki projekt edukacyjny z przedsiębiorczości, w którym tak wiele narzędzi otrzymują nauczyciele i z którego w pełni mogą korzystać uczniowie – dodaje Izabela Michońska, nauczycielka z Zespołu Szkół Społecznych w Wołowie.

Realizacji projektu przyglądają się specjaliści z Uniwersytetu Ekonomicznego w Wiedniu. To wiodąca w Europie placówka kształcąca kadrę w dziedzinie przedmiotów ekonomicznych. Pracownicy uniwersytetu od lat zaangażowani są w projekty na rzecz rozwoju przedsiębiorczości m.in. w krajach Europy Środkowej i Wschodniej. – O szczególnej jakości tego programu decyduje kombinacja projektowej metody nauczania z platformą elektroniczną zawierającą materiały dydaktyczne – komentuje prof. Johannes Lindner z UE w Wiedniu.

Projekt „Być przedsiębiorczym – nauka przez działanie. Innowacyjny program nauczania przedsiębiorczości w szkołach ponadgimnazjalnych" jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Powstał w odpowiedzi na konkurs MEN „Opracowanie i pilotażowe wdrożenie innowacyjnych programów dotyczących m.in. kształcenia w zakresie nauk matematycznych, przyrodniczych i technicznych oraz przedsiębiorczości". Realizowany jest pod okiem specjalistów z Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie. W maju 2011 r. został oficjalnie zatwierdzony do testowania w szkołach. W czerwcu 2013 r. złożony zostanie do końcowej oceny.

W roku szkolnym 2012/2013 zaplanowano lekcje pokazowe, seminaria, konferencję tematyczną. Na bieżąco dystrybuowane są materiały informacyjno–promocyjne.

Więcej szczegółów na stronie www.bycprzedsiebiorczym.pl. Dyrektorzy szkół, nauczyciele, samorządowcy zainteresowani wdrażaniem innowacyjnych rozwiązać w zakresie przedsiębiorczości w szkołach mogą kontaktować się z biurem projektu: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Źródło: informacja prasowa

Pt., 15 Mrz. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka