Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Rozliczenia nauczycielskich wynagrodzeń i tzw. "godzin karcianych"

Rozliczenia nauczycielskich wynagrodzeń i tzw. fotolia.pl

Serwis Samorządowy PAP opublikował odpowiedzi Ministerstwa Edukacji Narodowej na pytania dotyczące rozliczenia nauczycielskich wynagrodzeń i tzw. „godzin karcianych”. Przytaczamy je bez zmian.

 Maria, księgowa: Nauczyciel stażysta zatrudniony na pełny etat od 01.09.2011 roku do 31.08.2013 r. podniósł kwalifikacje i uzyskał tytuł magistra w sierpniu 2012 roku. Dyplom dostarczył we wrześniu i wyrównanie pensji od 01.08.2012 r. nastąpiło już w październiku (wciąż jest on nauczycielem stażystą). Czy przy wyliczeniu osobistej stawki wynagrodzenia zasadniczego tego nauczyciela wykazać go przez okres od stycznia do lipca 2012 ze stawką zasadniczą dla nauczyciela z wykształceniem licencjata i dalej od sierpnia do grudnia jako magistra? Czy też zmianę uwzględnić dopiero od miesiąca wypłaty wynagrodzenia?

MEN odpowiada: Zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy - Karta Nauczyciela zmiana wysokości wynagrodzenia nauczyciela w czasie trwania stosunku pracy z przyczyn innych niż uzyskanie kolejnego stopnia awansu zawodowego następuje z pierwszym dniem najbliższego miesiąca kalendarzowego, jeżeli inne przyczyny nie nastąpiły od pierwszego dnia danego miesiąca kalendarzowego.

Nauczyciel, który w trakcie roku podniósł swoje kwalifikacje uzyskuje, zgodnie z tymi zasadami, prawo do wyższego wynagrodzenia od momentu, w którym uzyskał wyższe kwalifikacje. W związku z powyższym, dla potrzeb rozliczania wynagrodzeń średnich według zasad określonych w art. 30a ww. ustawy, przy wyliczaniu osobistej stawki wynagrodzenia zasadniczego, o której mowa w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 stycznia 2010 r. w sprawie sposobu opracowywania sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 6, poz. 35, z późn. zm.), zmiana stawki wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela następuje również od momentu uzyskania przez niego wyższych kwalifikacji.

Izabela, nauczyciel: Czy w ramach tzw. godzin karcianych nauczyciele muszą przeprowadzać zajęcia dydaktyczne, czy mogą także organizować zajęcia wychowawcze?

MEN odpowiada: Godziny do dyspozycji dyrektora, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późn. zm.), to zajęcia zwiększające szanse edukacyjne uczniów przeznaczone na pracę z uczniem zdolnym lub z uczniem mającym trudności w nauce oraz zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów.

Zajęcia te powinny zatem wychodzić naprzeciw indywidualnym potrzebom uczniów poprzez udzielanie im pomocy w przezwyciężaniu trudności, rozwijaniu zdolności lub pogłębianiu zainteresowań, a także poprzez sprawowanie nad nimi opieki, zależnie od potrzeb. Wspomagając się tymi godzinami szkoła podstawowa  i gimnazjum może również wzbogacić ofertę świetlicy.

Jednocześnie, rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno - pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach wskazuje, że dyrektor przedszkola, szkoły i placówki organizując pomoc psychologiczno- pedagogiczną uwzględnia godziny do dyspozycji dyrektora szkoły, o których mowa właśnie w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy - Karta Nauczyciela.

Podjęcie decyzji w kwestii, jakie zajęcia będą realizowane w szkole w ramach godzin, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b ww. ustawy, należy zatem do kompetencji dyrektora szkoły. Godzin tych nie można jednakże przeznaczyć na zajęcia obowiązkowe, opiekę nad uczniami podczas ich dowozu do szkoły, doraźne zastępstwa oraz nauczanie indywidualne.

źródło: samorzad.pap.pl

Sob., 9 Mrz. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Tadeusz Narkun