W ramach prezydenckiego Forum Debaty Publicznej odbyło się ostatniego dnia lutego spotkanie pod tytułem: „Polak mały w przedszkolu i żłobku. Dostępność opieki, jakość edukacji. Forum jest formą konsultacji społecznych prowadzonych przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Bronisława Komorowskiego. Ministra edukacji narodowej reprezentował w Pałacu podsekretarz stanu Maciej Jakubowski, a debacie wzięli udział eksperci, przedstawiciele samorządów oraz różnych organizacji pozarządowych.
Na wstępie prezydent Bronisław Komorowski podkreślił, że trzeba szukać prostych i stabilnych rozwiązań, które ułatwią młodym polskim rodzinom podejmowanie świadomych decyzji rodzicielskich i zaowocują urodzeniem pierwszego oraz drugiego dziecka. W ocenie prezydenta drugie dziecko będzie szansą na powstrzymanie negatywnego trendu związanego z niżem demograficznym.
W podsumowaniu kilkugodzinnej debaty podsekretarz stanu Maciej Jakubowski podkreślił, że pozytywne myślenie o edukacji najmłodszych dzieci sprzyja działaniom MEN w systematycznym zwiększaniu dostępności przedszkoli, a tym samym lepszym wykorzystaniu potencjału dzieci.
Według ministra duży udział mają w tym organy samorządowe i organizacje pozarządowe. Zgodnie z przytoczonymi przez niego danymi, w 2007 r. w różnych formach przedszkolnych uczestniczyła mniej niż połowa dzieci w wieku przedszkolnym, na wsi tylko 23 proc., co stawiało Polskę na szarym końcu w stosunku do innych państw europejskich. Obecnie na terenach wiejskich ponad połowa dzieci korzysta z edukacji przedszkolnej, natomiast w skali kraju liczba dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym wzrosła z ponad 860 tys. do ponad 1 200 tys., co było możliwe dzięki olbrzymiemu zaangażowaniu samorządów.
Dzisiaj jednym z wyzwań jest dostępność przedszkoli, zwłaszcza na wsi, gdzie nadal wskazane jest wspieranie różnorodnych form edukacji przedszkolnej. Wyzwaniem na teraz i w przyszłości jest ciągłe podnoszenie jakości edukacji małych dzieci - mówił Maciej Jakubowski. - Naszym docelowym modelem jest model zakładający dostępne przedszkole dla dzieci od 3 do 5 lat oraz łagodne przejście do wczesnej edukacji szkolnej w wieku 6 lat - podkreślił wiceminister.
Zmiany ustawowe, które idą w tym kierunku, są zbieżne z wynikami badań wskazującymi, że wychowanie przedszkolne i wczesna edukacja szkolna dają możliwość pełnego wykorzystania potencjału dzieci.
Komentarz DWW: Z satysfakcją odnotowujemy, że wysoki przedstawiciel ministerstwa edukacji narodowej chwali samorządy. Zdarza się to niezbyt często, więc tym bardziej jest nam miło. Jednak nie pochwał oczekujemy, ale konkretnego działania w kierunku zmiany sytuacji w oświacie, nie tylko tej dla najmłodszych. Na aktywny udział samorządów w sensownych zmianach zawsze ministerstwo może liczyć.
źródło: men.gov.pl