Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Lokalnie na rzecz edukacji szkolnej – Comenius Partnerskie Projekty Regio

Lokalnie na rzecz edukacji szkolnej – Comenius Partnerskie Projekty Regio fotolia.pl

Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji prowadzona przez Ministerstwo Edukacji oraz Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego zarządza w Polsce m.in. programem Komisji Europejskiej w dziedzinie kształcenia i doskonalenia zawodowego „Uczenie się przez całe życie”. W ramach tego programu realizowana jest akcja REGIO, w której samorządy mogą uzyskać dofinansowanie realizacji projektów dotyczących edukacji prowadzonych we współpracy międzynarodowej.

Partnerstwa w ramach programu Comenius Regio dają możliwość wzajemnego uczenia się, wymiany najlepszych praktyk, rozwijania struktur współpracy międzynarodowej poprzez integrowanie działań różnych organizacji na rzecz wspierania edukacji przedszkolnej i szkolnej.

Projekty realizują jednostki samorządu terytorialnego oraz kuratoria oświaty we współpracy ze szkołami, przedszkolami i innymi instytucjami działającymi w regionie w obszarze edukacji - klubami młodzieżowymi, sportowymi, stowarzyszeniami rodziców, lokalnymi placówkami doskonalenia nauczycieli, przedsiębiorstwami, muzeami.

Są to projekty dwustronne, trwające dwa lata. Partnerstwo składa się z dwóch konsorcjów z dwóch krajów uczestniczących w programie „Uczenie się przez całe życie". Maksymalne dofinansowanie realizacji projektu dla jednego kraju może wynieść 45000 euro. Nieodłączną częścią projektu są wyjazdy do instytucji partnerskich i przyjmowanie partnerów u siebie.

Tematyka projektów Comenius Regio dotyczy różnorodnych kwestii związanych z edukacją szkolną, to co ważne – jest odpowiedzią na lokalne potrzeby w tym zakresie. Projekty dotyczą między innymi: zarządzania szkołą, współpracy szkół z partnerami lokalnymi, przedsiębiorczości, integracji uczniów rodziców migrujących, praktyk zawodowych uczniów, wzmocnienia powiązań między edukacja a światem pracy.

Myśląc o realizacji projektu należy zaplanować następujące jego elementy: jasno określone, realistyczne i adekwatne do podejmowanej tematyki cele. Zdefiniowani odbiorcy działań projektowych. Plan działań umożliwiający osiągnięcie zaplanowanych celów. Ten sam poziom zaangażowania w realizację projektu dla każdego z regionów partnerskich i efektywne narzędzia komunikacji między partnerami. Metody oceny stopnia realizacji celów projektu i osiągniętych rezultatów, czyli ewaluację. Działania związane z upowszechnianiem i wykorzystywaniem efektów projektu, które są dobrze zdefiniowane i adresowane do uczestników projektu i szerszej społeczności. Jasno określone działania zapewniające trwałość rezultatów. Wprowadzenie rezultatów do działań wzmacniających rozwój edukacji szkolnej. Uzasadniony planowanymi działaniami budżet.

Rolę koordynatora projektu pełni przedstawiciel jednostki samorządu lub kuratorium oświaty. Osoba ta jest odpowiedzialna za stworzenie warunków organizacyjnych do sprawnego toczenia się działań projektowych, zapewnienia efektywnej komunikacji miedzy partnerami w regionie oraz z partnerem zagranicznym, monitorowanie realizacji projektu zarówno w obszarze harmonogramu jak i budżetu.

Więcej informacji pod adresem http://www.comenius.org.pl/akcje/partnerskie-projekty-regio

Źródło: frse.org.pl

Niedz., 27 St. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka