Zakaz ingerencji organu prowadzącego w kompetencje dyrektora wynika z art. 34b ustawy o systemie oświaty, zgodnie z którym organ prowadzący szkołę może ingerować w jej działalność wyłączenie w zakresie i na zasadach określonych w ustawie. Ustalanie więc wytycznych w zakresie organizacji pracy szkół i placówek oświatowych czy to poprzez określanie sposobu sporządzania arkuszy organizacyjnych, czy też zasad zatrudniania nauczycieli i pozostałych pracowników, wkracza w zakres ustawowych zadań realizowanych przez kierujących nimi dyrektorów. Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 20 grudnia 2012 r. sygn. II SA/Rz 1145/12. Uwaga wyrok nieprawomocny.
Wójt gminy stawiając sobie za cel "jak najlepsze wykorzystanie potencjału placówek oświatowych pod kątem jakości poziomu nauczania i realizacji programu oświatowego", nie mógł w drodze wydawanego przez siebie aktu (przyp. redakcji: Zarządzenia w sprawie zasad organizacji pracy na rok szkolny 2012/2013 dla przedszkoli i szkół) "egzekwować obowiązujących przepisów prawa, w szczególności ustawy o systemie oświaty, Karty Nauczyciela oraz kodeksu pracy" /s. 1 uzasadnienia do Zarządzenia/, nawet jeżeli w określonych przypadkach pewne wprowadzane nim rozwiązania mogłyby dla gminy być korzystniejsze. Akt prawa miejscowego, jakim jest przedmiotowe Zarządzenie, nie może ingerować ani modyfikować rozwiązań wynikających z przepisów prawa powszechnie obowiązujących. W tym zakresie nie mogą też stanowić podstawy prawnej aktu prawa miejscowego przepisy, które tylko ogólnie określają zakres sprawowania nadzoru organu prowadzącego nad podległymi mu szkołami i placówkami; podstawą prawną aktu normatywnego o zewnętrznym oddziaływaniu musi być zawsze wyraźne upoważnienie ustawowe zawarte w ustawie szczególnej albo też w art. 40 ust. 2 lub 3 ustawy o samorządzie gminnym., odnoszącym się do aktów prawa miejscowego.
Źródło: Orzeczcznictwo NSA