TALIS (Teaching and Learning International Survey) jest pierwszym międzynarodowym programem badawczym ukierunkowanym na badanie środowiska uczenia się i warunków pracy nauczycieli. Jest to wspólne przedsięwzięcie rządów, konsorcjum międzynarodowego, OECD i związków zawodowych nauczycieli państw stowarzyszonych. Poprzednie badanie odbyło się w Polsce roku 2008.
Krótka charakterystyka badania TALIS:
- ma na celu dostarczenie informacji na temat nauczycieli, nauczania i wpływu, jaki nauczyciele mają na proces uczenia się uczniów, w tym – informacji do międzynarodowych porównań systemów edukacyjnych,
- umożliwia nauczycielom i dyrektorom szkół wniesienie swojego wkładu w analizę sytuacji w oświacie oraz rozwój polityki edukacyjnej, poprzez wyrażenie własnego zdania w sprawach takich, jak: możliwości rozwoju zawodowego, przekonania i praktyki w zakresie nauczania, ocena pracy nauczycieli i informacja zwrotna od dyrektorów i nauczycieli, a także innych zagadnień dotyczących kwestii przywództwa i zarządzania szkołą, klimatu szkoły,
- pozwala poszczególnym państwom zidentyfikować inne kraje stojące przed podobnymi wyzwaniami, a ponadto umożliwia wyciąganie wniosków z przykładów polityki edukacyjnej w nich stosowanej.
W styczniu br. Instytut Badań Edukacyjnych rozpoczął się rekrutację do kolejnej edycji badania TALIS, a obecna edycja obejmuje 33 kraje OECD i państwa „stowarzyszone”. W Polsce badaniami ankietowymi będzie objętych 12 tysięcy nauczycieli. Ankiety są anonimowe, a zbiorcze wyniki badań będą dostępne w 2014 r.
źródło: ibe.edu.pl