Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Wyrównywanie szans dzieci dzięki funduszom UE

Wyrównywanie szans dzieci dzięki funduszom UE fotolia.pl

Dzieci z małych miejscowości często mają utrudniony dostęp do edukacji. Dlatego uczniom ze szkoły podstawowej w Bytomiu Odrzańskim umożliwiono udział w dodatkowych zajęciach logopedycznych, socjoterapeutycznych i gimnastyce korekcyjnej. Lekcje wyrównawcze sfinansowano z Programu Kapitał Ludzki. Na tego typu działania w całym kraju przeznaczonych jest blisko 2,8 mld zł –wykorzystano już 85 proc.

Problemy rozwojowe w pierwszych latach nauki, wady wymowy, postawy, trudności w nauce mogą wpłynąć na edukację dziecka w późniejszym okresie, a nawet zmniejszyć jego szanse na rynku pracy. Jeżeli jednak dziecko od początku uzyska odpowiednią pomoc, możliwości skorygowania jego problemów są zdecydowanie większe i rośnie prawdopodobieństwo, że nie będą one wpływały na jego dalszy rozwój i wyniki w nauce. Gmina Bytom Odrzański korzystając z dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego zaoferowała właśnie taką pomoc uczniom klas I-III  szkoły podstawowej z Zespołu Szkół w Bytomiu Odrzańskim.

Po pierwsze wyrównać szanse
Na początku dokładnie zdiagnozowano potrzeby uczniów. Przed przystąpieniem do projektu, w szkole podstawowej i przedszkolu dokonano oceny sytuacji uczniów. Dzieci kierowane były na konkretne zajęcia w oparciu o opinię ich nauczycieli, sprawozdania, analizy sprawdzianów i dzienników zajęć, a także rozmowy z rodzicami. Wybrana została grupa z największymi problemami. Dodatkowo pierwszeństwo w udziale w zajęciach miały dzieci, których rodzice ze względu na trudności finansowe i komunikacyjne nie mogli organizować im wyjazdów na dodatkowe zajęcia poza szkołą. Działania takie podyktowane były podstawowym celem projektu – wyrównać szanse edukacyjne uczniów w szkole.

Podstawą projektu, obok odpowiednio przygotowanej i przeprowadzonej rekrutacji, były zajęcia, w jakich mogli uczestniczyć uczniowie:

  • zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu,
  • zajęcia dla dzieci z trudnościami w rozwijaniu umiejętności matematycznych,
  • zajęcia logopedyczne,  dla uczniów z zaburzeniami rozwoju mowy i korygujące wady wymowy,
  • zajęcia socjoterapeutyczne – terapia poprzez teatr – dla uczniów kl. I-III, którzy mieli trudności w komunikacji społecznej,
  • gimnastyka korekcyjna dla uczniów z wadami postawy z elementami muzykoterapii.

Łącznie wsparciem objęto 68 uczniów, którzy brali udział w dwóch lub trzech zajęciach.
Projekt realizowany jest w okresie od 15 września 2011 r. do 30 czerwca 2013 r. Gmina Bytom Odrzański pozyskała na ten cel 76 615,30 zł z Programu Kapitał Ludzki, który jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Gmina skorzystała z Poddziałania 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych. Łącznie na tego typu działania w Programie Kapitał Ludzki na lata 2007 – 2013 przeznaczono blisko 2,8 mld zł. Dotychczas podpisano 5 330 umów o dofinansowanie projektów. Na ich realizację przeznaczono już 85 proc. wszystkich zaplanowanych na ten cel środków.

źródło: efs.gov.pl

Niedz., 16 Gr. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Tadeusz Narkun