Spośród wielu pytań zgłaszanych do Fundacji „Rodzice Szkole” publikujemy jedno z nich, pokazujące jak nieznajomość podstawowych regulacji prawnych może stać się zarzewiem poważnego konfliktu pomiędzy dyrektorem szkoły i radą rodziców.
Pytanie: Proszę o pomoc w sprawie sporu z Dyrektorem szkoły, gdyż on twierdzi, iż prowizja z tytułu ubezpieczenia uczniów w placówce należna jest szkole i jest do jego dyspozycji – pomimo wpłaty na konto Rady Rodziców.
Przewodniczący Rady Rodziców
Odpowiedź:
W art. 54 ust. 8 ustawy o systemie oświaty zapisano: W celu wspierania działalności statutowej szkoły lub placówki, rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł (podkreślenie autora). Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin, o którym mowa w art. 53 ust. 4.
W świetle powyższego, nie budzi żadnych wątpliwości, że pieniądze tak uzyskane (również z prowizji, o której Państwo piszecie) są własnością rady rodziców i tylko ona może być ich dysponentem. Oczywiście nie wyklucza to przeznaczenie ww. funduszy na cele wskazane przez dyrektora szkoły, ale do ich wydatkowania niezbędny jest wniosek dyrektora skierowany do rady rodziców i odpowiednia uchwała rady rodziców. Ten tryb dysponowania pieniędzmi rady rodziców powinien być wyraźnie zapisany w jej Regulaminie, którego uchwalenie jest obowiązkiem ustawowym rady rodziców ( art. 53 ust.4 ustawy o systemie oświaty).
Inna forma wydatkowania pieniędzy publicznych (a tak w/g mnie należy traktować fundusze zgromadzone na koncie rady rodziców) może być przez każdego rodzica danej szkoły zaskarżona (łącznie z doniesieniem do prokuratury), co będzie skutkowało odpowiednimi konsekwencjami zarówno dla członków rady rodziców jak i dyrektora szkoły.
Wojciech Starzyński
Prezes Zarządu „Rodzice Szkole”