Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

WSA o tym, że nałożenie obowiązku uzyskania pozwolenia musi mieć konkretne podstawy

WSA o tym, że nałożenie obowiązku uzyskania pozwolenia musi mieć konkretne podstawy fotolia.pl

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku zakwestionował stanowisko organów, które nałożyły na Skarżącą obowiązek uzyskania pozwolenia na budowę na podstawie art. 30 ust. 7 pkt 4 Prawa budowlanego, zgodnie z którym organ AA-B może nałożyć, w drodze decyzji, obowiązek uzyskania pozwolenia na wykonanie określonego obiektu lub robót budowlanych objętych obowiązkiem zgłoszenia, jeżeli ich realizacja może naruszać ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, decyzji o warunkach zabudowy lub spowodować wprowadzenie, utrwalenie, zwiększenie ograniczeń lub uciążliwości dla terenów sąsiednich. Dlaczego?

W ocenie organów orzekających w omawianej sprawie określona wskazanym przepisem przesłanka nałożenia obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę wiąże się z brakami i nieścisłościami przedłożonej wraz ze zgłoszeniem przez Skarżącą dokumentacji, która ich zdaniem „nie potwierdza w sposób nie budzący wątpliwości, że inwestycja nie wprowadzi ograniczeń dla terenów sąsiednich”. Jednakże w ocenie Sądu stanowisko organów w powyższym zakresie należało uznać za co najmniej przedwczesne.

WSA przywołał w tym kontekście pogląd prezentowany w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 5 kwietnia 2017 r., sygn. akt II OSK 2051/15, iż decyzja wydana na podstawie art. 30 ust. 7 pkt 4 Prawa budowlanego musi konkretnie odnosić się do okoliczności danej sprawy, a nie opierać się na ogólnikowych stwierdzeniach organu o negatywnym oddziaływaniu inwestycji na nieruchomość sąsiednią.

W konsekwencji Sąd stwierdził, że jeżeli organy w niniejszej sprawie miały wątpliwości co do treści złożonych przez Skarżącą dokumentów, to winny wezwać ją do ich uzupełnienia w trybie art. 30 ust. 5c Prawa budowlanego, względnie do udzielenia wyjaśnień co do nieścisłości tam występujących. Jak podkreślił WSA, należy mieć bowiem na uwadze, iż zgodnie z art. 7 ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego w toku postępowania organy administracji publicznej stoją na straży praworządności, z urzędu lub na wniosek stron podejmują wszelkie czynności niezbędne do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz do załatwienia sprawy, mając na względzie interes społeczny i słuszny interes obywateli.

Sąd dodatkowo zasygnalizował, że podniesiona przez organy okoliczność, iż obowiązek uzyskania pozwolenia na budowę dla planowanej inwestycji zapewni udział stron w tym postepowaniu nie może stanowić uzasadnienia zastosowania art. 30 ust. 7 Prawa budowlanego, albowiem nie stanowi żadnej z przesłanek wymienionych tym przepisem.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 8 grudnia 2021 r., II SA/Gd 289/21

Źródło: CBOSA

Niedz., 26 Gr. 2021 0 Komentarzy Dodane przez: Bartłomiej Zydel