Program Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 odgrywa kluczową rolę w modernizacji dworców kolejowych w całej Polsce. Obecnie realizowanych jest 12 projektów związanych z modernizacją dworców, a ostatnio oddano do użytku odnowione obiekty w Sulechowie (woj. lubuskie) oraz Trawnikach (woj. lubelskie).
Dworzec w Sulechowie
Dworzec w Sulechowie, zbudowany w 1872 roku, przeszedł gruntowną modernizację, zyskując nowoczesną przestrzeń obsługi pasażerów, jednocześnie zachowując swój historyczny charakter. Renowacji poddano jasnobrązową stolarkę okienną i drzwiową, kasową oraz wiatrołap od strony peronów. Odnowiono również fasadę drewnianej przybudówki, przywracając szklenia i niewielkie okienka z matowym ażurowym deseniem.
Budynek wyposażono w nowoczesne systemy bezpieczeństwa, takie jak monitoring, oraz ekologiczne rozwiązania: pompy ciepła, energooszczędne oświetlenie i system inteligentnego zarządzania budynkiem (BMS), który optymalizuje zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody.
Projekt modernizacji dworca w Sulechowie był częścią szerszej inicjatywy pn. "Modernizacja wybranych dworców przy liniach kolejowych nr 3, 203 oraz 358". Łącznie zmodernizowano 10 dworców, w tym w Babimoście, Nowinach Wielkich, Rzepinie, Świebodzinie, Witnicy (woj. lubuskie), Nowym Tomyślu, Opalenicy, Palędziu (woj. wielkopolskie). Całkowity koszt projektu wyniósł 107,6 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków unijnych Programu Infrastruktura i Środowisko stanowiło 57,7 mln zł.
Dworzec w Trawnikach
W ramach inwestycji w Trawnikach przywrócono historyczny wystrój elewacji dworca, odtwarzając gzymsy i inne elementy dekoracyjne zgodnie z historycznymi fotografiami. Wymieniono także stolarkę okienną i drzwiową.
Istotnym elementem modernizacji było zlikwidowanie barier architektonicznych oraz wprowadzenie udogodnień dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Nowe ścieżki prowadzące, dotykowe plany dworca, tabliczki w alfabecie Braille’a oraz przystosowane toalety to tylko niektóre z wprowadzonych usprawnień.
Dworzec i jego otoczenie są teraz oświetlone energooszczędnym oświetleniem, a za optymalizację zużycia energii oraz pracę urządzeń i instalacji odpowiada system BMS. Zwiększono również bezpieczeństwo, instalując systemy monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz system przeciwpożarowy.
Modernizacja dworca w Trawnikach była realizowana w ramach projektu pn. "Modernizacja wybranych dworców przy linii kolejowej nr 7 na odcinku Warszawa - Dorohusk wraz z dworcem na st. Kraśnik położonym przy linii 68". Całkowity koszt projektu wyniósł 72,8 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków unijnych Programu Infrastruktura i Środowisko stanowiło 43,1 mln zł.
Program Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 kontynuuje swoje działania na rzecz poprawy infrastruktury kolejowej w Polsce, co przynosi korzyści zarówno dla pasażerów, jak i środowiska naturalnego.
Źródło: funduszeeuropejskie.gov.pl