Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Jak system identyfikacji wizualnej może wpływać na wizerunek miasta – wywiad z Katarzyną Łopatką

Jak system identyfikacji wizualnej może wpływać na wizerunek miasta – wywiad z Katarzyną Łopatką fotolia.pl

Podczas uroczystego posiedzenia Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, które odbyło się 27 maja w Sejmie w ramach konkursu im. Michała Kuleszy nagrodzone zostały najlepsze prace doktorskie, magisterskie i licencjackie. Wśród nich wyróżniona została praca magisterska pt. „Systemy identyfikacji wizualnej miast wojewódzkich Polski”. Zdobyła trzecie miejsce. Dziennikowi Warto Widzieć udało się porozmawiać z autorką, Katarzyna Łopatką.

Dziennik Warto Widzieć: Wiemy, że Pani praca obroniona została we wrześniu ubiegłego roku na Uniwersytecie Warszawskim. Na jakim wydziale Pani studiowała? Pracuje Pani w zawodzie?

Nieprzypisany: NieprzypisanyKatarzyna Łopatka: Na poziomie licencjackim studiowałam gospodarkę przestrzenną na Uniwersytecie Warszawskim na Wydziale Geografii i Studiów Regionalnych. Następnie studia magisterskie o specjalizacji Planowanie Strategiczne Rozwoju Regionalnego i Lokalnego podjęłam na tym samym wydziale w Zakładzie Rozwoju i Polityki Lokalnej. Tam też obroniłam pracę magisterską. Obecnie pracuję, ale moja praca nie jest związana z kierunkiem studiów, jednak planuję w przyszłości pracować w zawodzie. Najchętniej podjęłabym pracę związaną z marketingiem terytorialnym.

DWW: Co Panią skłoniło do wybrania takiego tematu a potem do zgłoszenia się do konkursu?

: Jeśli chodzi o temat pracy, wiedziałam że chcę pisać o czymś związanym z marketingiem terytorialnym. Moja praca licencjacka też wpisywała się w tą tematykę. Natomiast temat pracy magisterskiej przyszedł mi do głowy, gdy zastanawiałam się jakim obszarem marketingu terytorialnego mogłabym się zająć. I tak padło na wąski temat – systemy identyfikacji wizualnej. Podróże inspirują - będąc w różnych miastach zwracałam uwagę na ich logo, linię graficzną i ta tematyka mnie zainteresowała. Byłam ciekawa jak to wygląda w różnych miastach i pomyślałam, że jest to świetny temat na moją pracę. Co mnie cieszy, okazał się wart zgłębiania nie tylko dla mnie. Informację o konkursie przekazała mi moja promotorka, dr Sylwia Monika Dudek-Mańkowska, która namówiła mnie do zgłoszenia mojej pracy.

DWW: Proszę opowiedzieć naszym Czytelnikom o swojej pracy magisterskiej.

KŁ: Moja praca magisterska miała na celu określenie sposobu funkcjonowania systemów identyfikacji wizualnej miast wojewódzkich Polski. W jej pierwszej części przedstawiłam teoretyczne zagadnienia dotyczące tożsamości, marki i promocji miasta oraz wyjaśniłam czym jest system identyfikacji wizualnej miasta. Następnie dokonałam prezentacji wyników badań z uwzględnieniem dokumentów strategicznych dotyczących promocji, charakterystyki ksiąg identyfikacji wizualnej i znaków graficznych miast wojewódzkich oraz wyjaśniłam genezę i przedstawiłam typy logo badanych miast. Pokazałam także związek między systemem identyfikacji wizualnej a systemem informacji miejskiej, przykłady ksiąg znaków z innych krajów, a także wydatki badanych miast na promocję. Na koniec dokonałam własnej oceny badanych zagadnień.

DWW: Co Pani zdaniem jest najciekawsze w Pani pracy? Przeprowadzała Pani jakieś badania?

KŁ: Najciekawsze było to jak system identyfikacji wizualnej może wpływać na wizerunek miasta, na wrażenia odbiorców, ich wyobrażenia o mieście, to czy to pierwsze wrażenie zachęci ich do odwiedzenia miasta czy nie. W pracy wykorzystałam dwie metody badawcze: reaktywne - wywiady z osobami odpowiedzialnymi za systemy identyfikacji wizualnej w badanych miastach wojewódzkich oraz niereaktywne - analizę treści literatury przedmiotu, ksiąg identyfikacji wizualnych, wybranych dokumentów oraz stron internetowych miast wojewódzkich.

Dokonałam także analizy wydatków na promocję miast wojewódzkich, stworzyłam charakterystykę i porównanie ksiąg systemów identyfikacji wizualnej i znaków graficznych, ich genezy oraz stworzyłam typologię loga miast wojewódzkich.

W czasie przygotowywania pracy nie przeprowadzałam żadnych badań ankietowych, w których respondenci mogliby np. wybrać logo, które najbardziej im się podoba, powiedzieć czy wywiera na nich pozytywne czy negatywne wrażenie. Trochę mi teraz tego w tej pracy brakuje, jednak ze względu na ograniczony czas na opracowanie materiałów i na dość długi czas samego ich zbierania nie zdecydowałam się na przeprowadzenie dodatkowego badania.

W pracy ciekawe również było to, jakie pomysły miały miasta na swoje logo, czym się inspirowały, do czego te logo nawiązują, kto je projektował oraz jaki był cel ich powstania, czy posiadają swoje logo, „bo inne miasta też mają”, czy wpisuje się ono w jakiś większy zamysł dotyczący tego jak miasto ma być postrzegane.

DWW: Dziękuję za rozmowę i życzę wielu dalszych sukcesów.

KŁ: Dziękuję.

Niedz., 31 Mj. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Sylwia Cyrankiewicz-Gortyńska