Telepraca zwana również zdalną pracą, jest formą organizacji pracy polegającą na świadczeniu pracy poza siedzibą danego przedsiębiorstwa, jednak w kontakcie z przełożonymi i współpracownikami za pomocą urządzeń telekomunikacyjnych. Decydując się na telepracę, należy jednak wykalkulować, czy to się nam opłaca, czy nie. Czy praca w domu nam odpowiada, czy też łatwiej nam będzie pracować w biurze, mając kontakt z pozostałymi pracownikami.
By zdecydować się ostatecznie należy poznać plusy jak i minusy takiej formy pracy.
Plusy telepracy:
A) Dla pracodawcy:
- Redukcja zwolnień chorobowych.
- Możliwość zmniejszenia kosztów zatrudnienia pracowników. Pracodawca ponosi niższe koszty na organizacje oraz utrzymanie stanowiska pracy.
- Ograniczenie wydatków (a nawet eliminacja wydatków) związanych z prowadzeniem biura.
- Redukcja kosztów zatrudnienia poprzez wprowadzenie dla telepracowników zadaniowego systemu czasu pracy.
- Wzrost wydajności telepracowników (tak wskazują badania).
- Możliwość zatrudnienia wysokiej klasy fachowców, którzy mogliby być niedostępni w normalnej formie świadczenia pracy.
- Zmniejszenie liczby nadgodzin.
- Rozwiązanie problemów wynikających z indywidualnych zachowań pracowników nieakceptowanych przez współpracowników lub pracodawcę.
B) Dla pracownika:
- Możliwość zamieszkiwania poza wielkimi aglomeracjami miejskimi, co powoduje zmniejszenie kosztów życia.
- Możliwość zatrudnienia osób niepełnosprawnych, które nie muszą ruszać się z domu w celu świadczenia pracy.
- Alternatywa dla urlopu wychowawczego. Możliwość łączenia pracy z wychowywaniem dziecka.
- Możliwość łączenia pracy z opieką nad chorym członkiem rodziny.
- Możliwość wprowadzenia elastycznego czasu pracy.
- Zatrudnienie osoby mieszkającej w dużej odległości od siedziby danej firmy.
- Zwiększona satysfakcja zawodowa i mniejszy stres wynikający z pracy - osoby pracujące w systemie telepracy chwalą sobie możliwość ułożenia elastycznego harmonogramu pracy i wzrost poczucia zaufania, a także odpowiedzialności za rezultaty swojej pracy.
Minusy telepracy:
A) Dla pracodawcy:
- Zmniejszenie bezpieczeństwa informacji w przedsiębiorstwie
- Zmniejszenie możliwości kontroli przez pracodawcę działań pracownika.
- Konieczność posiadania odpowiedniej infrastruktury technicznej w firmie.
- Konieczność ponoszenia kosztów związanych z zakupem sprzętu komputerowego dla pracownika.
B) Dla pracownika:
- Zacieranie się granic między czasem prywatnym a czasem pracy.
- Niezaspokojona potrzeba kontaktów międzyludzkich (pracownik świadczy pracę z dala od innych pracowników, brak bezpośrednich relacji).
- Możliwość awarii sprzętu (utrudnienia między pracownikiem a firmą).
- Przenoszenie problemów związanych z pracą na aspekty życia rodzinnego.
Źródło: telework.pl i wieszjak.pl
Komentarze