Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Cztery główne typy zachowań osób pracujących w biurze

Cztery główne typy zachowań osób pracujących w biurze fotolia.pl

Najlepiej aby wszyscy nasi współpracownicy byli skłoni do współpracy i sympatyczni. Jednakże tak nie jest. Na pierwszy rzut oka każdy kolega/koleżanka z pracy to osobny typ charakterologicznych. Tymczasem jeśli spojrzymy na społeczność biura jako na całość, to z pewnością okaże się, że każdego można przypasować do jednej z poniższych kategorii – typu zachowań.

1. Pracownik uległy – typ uległy (uległość).
Osoby przejawiające postawę uległą przeważnie żyją w przekonaniu, iż otocze nie szanuje ich praw, toteż nie ma sensu się o nie upominać. Można stwierdzić iż stają się ofiarami na własne życzenie. Wbrew pozorom praca z takimi osobami nie jest łatwa. Sądzą one, iż są z góry skazane za niepowodzenie przez to są mało wydajne, często się spóźniają i nie są odpowiednio przygotowane. Takie osoby rzadko biorą na siebie dodatkowe obowiązki. Swoje kompleksy, niskie poczucie wartości próbują tuszować poprzez obgadywanie swoich domniemanych prześladowców (szefów, managerów). W razie problemów, zwalają winę na innych (najczęściej na tego, kto wyznaczył ich do danego zadania).  

2. Pracownik pasywny – typ pasywny (pasywność).
Są to osoby, którym zazwyczaj brak pewności siebie, które nie chcą bądź nie potrafią bronić swoich praw. Jeżeli w danym biurze pracuje dana osoba, która daje przyzwolenie na to, by ją poniżać lub nie okazywać jej szacunku, można uznać, iż wykazuje ona postawę pasywną. Brak wiary we własne możliwości, siły powoduje, że takie osoby rzadko wykazują inicjatywę, unikają raczej odpowiedzialności. Strach przed porażką hamuje ich przed podejmowaniem ryzyka, przez co prawie nigdy nie otrzymują awansu. Osoby takie maja przeważnie przygnębiający wpływ na otoczenie. Brak pewności siebie, unikanie konfrontacji, nieumiejętne przekazywanie własnych myśli może doprowadzić do wielkich problemów w zespole i firmie.

3. Pracownik agresywny – typ agresywny (agresja).
Osoby reprezentujące typ agresywny doskonale wiedzą czego chcą i potrafią to zamanifestować, niekoniecznie szanując przy tym prawa innych osób. Najczęściej są to osoby roszczeniowe, które nie chcą brać na siebie żadnej odpowiedzialności, winę za niepowodzenia zwalają na innych. Osoby takie przeważnie nie interesują się potrzebami otoczenia, zależy im tylko na tym, czego same pragną. Często zdarza się im tworzyć sytuacje, w których mogą kogoś upokorzyć, a samemu wyjść zwycięsko z takiej konfrontacji. Są to osoby na ogół nieudzielające nikomu pomocy, jednak potrafią być przymilne, gdy chcą, żeby ktoś zrobił coś dla nich.

4. Pracownik asertywny – typ asertywny (asertywność).
Są to osoby będące jednymi z najlepszych pracowników. Osoby tego typu nie boja się odpowiedzialności, potrafią prosić o pomoc i jej udzielać. Podobnie jak ludzie agresywni, potrafią manifestować swoje potrzeby, jednak zawsze respektują przy tym prawa i potrzeby innych osób. Ludzie cechujący się asertywnością łatwo nawiązują kontakty z otoczeniem, są lubiani i jednocześnie poważni, unikają sytuacji, w których są przegranymi i zwycięzcami na rzecz konstruktywnego kompromisu. Są dostrzegani i doceniani przez przełożonych, toteż mają największe szanse na awans.

Zastanów się nad tym jaki typ Ty reprezentujesz swoim zachowaniem.

Źródło: wieszjak.pl oraz pracuj.pl 

Sob., 19 Mj. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Dawid Kulpa