Czy zastanawialiście się kiedyś państwo nad tym, skąd wzięła się nazwa marki waszego samochodu i dlaczego jego logo wygląda tak jak wygląda i co właściwie symbolizuje?
Wszystkich ciekawych tychże wiadomości zapraszamy do przeczytania (pierwszej części) krótkich opisów symboli i nazw marek aut najbardziej znanych na świecie.
Alfa Romeo
ALFA to skrót od Anonima Lombarda Fabbrica Automobili (Lombardzka Fabryka Samochodów Spółka Akcyjna) a Romeo to nazwisko Nicola Romeo, który w 1915 objął firmę i dopisał się do logo. Logo Alfa powstało w 1910 roku. Stworzył je Romano Cattaneo. Mężczyzna połączył czerwony krzyż z flagi Mediolanu i herb rodziny Visconti, który przedstawia wojowniczego węża połykającego Saracena (według innych połykającego po prostu mężczyznę).
Aston Martin
Przedsiębiorstwo Aston Martin zostało założone w 1914 przez Lionela Martina i Roberta Bamforda, którzy już wcześniej zajmowali się sprzedażą samochodów Singer. Martin ponadto zajmował się samochodowymi wyścigami górskimi na wzgórzu Aston Hill w okolicy miejscowości Aston Clinton. Martin i Bamford postanowili produkować własne samochody wyścigowe, lepsze jakościowo od Singerów. Produkcję umieścili w warsztacie w Londynie, nazwę przedsiębiorstwa utworzono od Aston Hill i nazwiska Martina. Logo marki, to nazwa Aston Martin na tle najprawdopodobniej skrzydeł.
Audi
Historia nazwy marki Audi łączy się z historią inżyniera Augusta Horcha. Mężczyzna szukał nazwy dla swojej firmy. Niestety w tym czasie istniała już firma ze słowem Horch w nazwie. Z pomocą w poszukiwaniu odpowiedniej nazwy przyszedł partner biznesowy Horcha - Franz Fikentscher i jego syn studiujący łacinę. Chłopak zauważył, że słowo „horch” oznacza „słuchaj, słyszeć”. To zaś słowo, po łacinie wymawia się „audi”. Nazwa się spodobała i przyjęła się. 4 pierścienie są zaś oficjalnym logo Audi od 1985 roku. Wcześniej oznaczały one 4 firmy wchodzące w skład spółki Auto Union. Były to: Audi, Horch, DKW i Wandereemerget.
Bentley
Historia marki Bentley, której logo jest litera B ze skrzydłami, sięga 1919 r. Wtedy to Walter Owen Bentley, angielski gentelman i miłośnik motoryzacji postanowił zrobić ze swojej pasji sposób na życie. Zbudował trzylitrowy silnik Bentley, który w zamyśle konstruktora miał być najdoskonalszą jednostką napędową. Nazwa więc pochodzi od nazwiska konstruktora.
BMW
Skrót ten pochodzi od nazwy Bayerische Motoren Werke, co oznacza Bawarskie Zakłady Samochodowe. Emblemat BMW przedstawia wirujące śmigło. Biało-niebieska szachownica nawiązuje do flagi Bawarii, a sama interpretacja znaczka jako śmigła, narodziła się później od niego. Początkowo logo BMW było zmodyfikowaną wersją emblematu firmy Rapp Motorenwerke, który pośrodku miał głowę konia. W 1916 r. produkująca silniki samolotowe spółka Rapp przekształciła się w Bayerische Motoren Werke.
Bugatti
Historia Bugatti sięga 1910 roku. Założycielem firmy był Włoch - Ettore Arco Isidore Bugatti, który stał się wynalazcą samochodu wyścigowego z silnikiem z doładowaniem (sprężarkowym). Początkowo pracował on jako projektant samochodów w warsztatach firmy Baron de Dietrich oraz Deutza w Kolonii. Następnie założył własny zakład w Molsheim we Francji (obecna siedziba firmy). Znak Bugatti to „odwrócona” wielka litera E (od imienia Etoore) połączona z wielką literą B (od nazwiska Bugatti).
Buick
Buick to amerykańska marka luksusowych aut osobowych założona w 1903 roku w mieście Detroit przez Davida Dunbara Buicka, który był jednocześnie konstruktorem i wynalazcą. Nazwa pochodzi po prostu od założyciela. Tradycyjnym znakiem Buicka są trzy tarcze umieszczone w logo marki, co jest symbolem szlacheckiego pochodzenia jej założyciela.
Cadillac
Pierwsze logo Cadillaca było herbem rodziny, drobnego arystokraty, który założył w 1701 roku miasto Detroit - Antoine de La Mothe, Sieur de Cadillac. To właśnie od jego nazwiska wzięła się nazwa tej amerykańskiej marki. Logo Cadillaca początkowo było przyozdobione licznymi dodatkami, jak np. korona. Obecnie, symbol marki dostosowano do nowoczesnej linii nadwozia współczesnych pojazdów. Projektanci chcieli, aby stanowił on integralną część grilla. Z herbu usunięto koronę i kaczki. Liście wieńca okalającego herb zostały zmodyfikowane.
Chevrolet
W 1911 Louis Chevrolet (kierowca wyścigowy i mechanik) założył do spółki z Williamem Durantem słynną firmę samochodową, której oddał swoje nazwisko. Podobno Durant wypatrzył dla niej logo na tapecie w paryskim hotelu. Czy inspiracją dla słynnej „muszki” naprawdę były ciapki na ścianie? – zdania są podzielone. Córka Duranta, Margaret przysięgała, że tato wyrysował ją w domu, na serwetce, w przerwie między zupą i kurczakiem. Jego żona zaś do ostatnich chwil twierdziła, że dostrzegł je w gazecie, gdy byli na wakacjach w Virginii.
Chrysler
Założycielem marki Chrysler był Walter Percy Chrysler (stąd nazwa marki), który początkowo był przewodniczącym rady nadzorczej Maxwell Motor Company, a następnie po przejęciu pakietu większościowego, uruchomił produkcję pierwszego samochodu Chrysler Six w 1924 roku. Rok później Maxwell Motor Company zmieniono na Chrysler Corporation. Pierwszym logo Chryslera (rok 1924) była stylizowana wstęga na wzór nagród przyznawanych podczas targów rolniczych, ozdobiona rodzajem pieczęci z nazwą Chrysler i dwoma błyskawicami imitującymi literę „Z” – na cześć bliskiego współpracownika, konstruktora Freda Zeder’a. Przez pewien okres było również drzewo dębowe i slogan: „Liczne korzenie – jeden standard jakości.” Kolejne logo to dwa szewrony (V) odwrócone bokiem (około 1957 roku). Następnie przez dziesięciolecia (od 1962 roku) symbolem Chryslera był Pentastar (pięć trójkątów „pływających” niezależnie na obszarze pięciokąta – przełamanego pośrodku pięcioramienną gwiazdą) przez ostatnie kilka lat był zastąpiony przez uskrzydlony symbol, w którym centralne miejsce zajmowała wpisana w okrąg nazwa firmy, jednak obecnie Pentastar powraca jako znak korporacyjny Nowego Chryslera (nieco zmodyfikowany wyrażać ma ducha siły i precyzji poprzez połączenie szczytów pięciu trójkątów tak, aby zamknąć rysunek gwiazdy i dopełnić formę pięciokąta).
Citroën
Historia marki Citroen nie od początku związana jest z rynkiem samochodowym, bowiem założyciel tej marki André Citroën, pierwszą firmę, którą uruchomił pod nazwą Engrenages Citroen, związał z produkcją kół zębatych stąd też znak Citroëna przedstawiający „deux chevrons”, dwa stykające się koła zębate z zazębieniem daszkowym. Wymyślił go osobiście. Historia logo zawiera akcent Polski, gdyż właśnie podczas wizyty w Polsce, a konkretnie w Łodzi, nabył on patent na sposób wytwarzania maszyny do obróbki kół zębatych daszkowych.
CDN…
Źródło: motobaza.com.pl, cartype.com, motofakty.pl oraz mojeauto.pl