Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Gotowe założenia do nowelizacji Prawa Zamówień Publicznych

Gotowe założenia do nowelizacji Prawa Zamówień Publicznych fotolia.pl

UZP planuje nowelizację prawa zamówień publicznych pod kątem umożliwienia stosowania pozacenowych kryteriów ofert w postępowaniach przetargowych. Obecnie jest to możliwe w odniesieniu do dialogu konkurencyjnego oraz zamówień, których przedmiotem jest działalność twórcza lub naukowa.

Są już gotowe założenia i plany przekazania projektu do uzgodnień międzyresortowych oraz konsultacji społecznych. Projekt został już wpisany do wykazu prac rządu.

Już obecnie Ustawa o finansach publicznych z sformułowanej zasadzie, że wydatków publiczny należy dokonywać w sposób oszczędny nakazuje jej realizację z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z dokonywanych nakładów. Jednak do stosowania innych niż cenowe kryteriów przetargowych Konieczna jest wiedza odnośnie możliwego uzyskania innowacyjnego rozwiązania zaproponowanego przez wykonawcę. […]Efektem zwiększenia liczby postępowań, w których wybór oferty najkorzystniejszej zostanie dokonany w oparciu o pozacenowe kryteria ofert, może być zwiększenie konkurencyjności oraz umożliwienie wykonawcom składania ofert zawierających innowacyjne rozwiązania. Do tego potrzebny jest jednak bezpośredni dialog techniczny między stronami w razie zakupów sprzętowych dokonywanych przez szpital, który stanowi źródło wiedzy o urządzeniach dostępnych na rynku, ich wadach, zaletach czy możliwościach udoskonalenia urządzenia pod kątem potrzeb zamawiającego. Kierunek proponowanej nowelizacji obejmie także zmiany umożliwiające ograniczenie stawiania wymogów formalnych w tzw. zamówieniach sektorowych poprzez odstąpienie od wykazywania spełniania warunków udziału w postępowaniu od wykonawcy, który już raz wcześniej wykazał spełnianie takich wymagań.

Zgodnie z orzecznictwem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości kryteria oceny ofert wymienione w dyrektywach unijnych mają jedynie charakter przykładowy, a zamawiający może przyjąć również inne kryteria dla wyboru oferty najkorzystniejszej ekonomicznie. Tym bardziej, ze zamawiający dysponuje swobodą określania ich wagi, czyli znaczenia pod warunkiem, ze wagi przypisane poszczególnym kryteriom służą intensyfikacji, czyli wyborowi oferty najkorzystniejszej w świetle przyjętych kryteriów. Ważne jest to, aby każdy oferent jednoznacznie interpretował opisy każdego kryterium.

Kryteria pozacenowe nie mogą obowiązywać w odniesieniu do oceny właściwości wykonawcy, a zwłaszcza jego wiarygodności ekonomicznej, technicznej lub finansowej. Nie można ustalać takich kryteriów jak doświadczenie, czy posiadania przez wykonawcę znajomości określonej branży. Oznacza to, że nie można formułować takich kryteriów oceny ofert, które w istocie odnoszą się do podmiotowej oceny wykonawcy dokonywanej na podstawie kryteriów spełniania warunków i ma na celu wyodrębnienie podmiotów zdolnych do realizacji zamówienia. Ocena przedmiotowa jest dokonywana na podstawie kryteriów oceny ofert.  

Źródło:  Medicalnet

Pon., 23 Lp. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: