Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

System obronny państwa na nowo. Opisujemy główne założenia prezydenckiego projektu ustawy

System obronny państwa na nowo. Opisujemy główne założenia prezydenckiego projektu ustawy fotolia.pl

Do Sejmu trafił projekt ustawy o działaniach organów władzy państwowej na wypadek zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa. To inicjatywa głowy państwa.

Kancelaria Prezydenta przygotowała ustawę, która ma w założeniu określać zadania organów władzy państwowej w zakresie podejmowania decyzji w ramach planowania i reagowania obronnego, w tym użycia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej do obrony państwa; system kierowania bezpieczeństwem narodowym; stany gotowości obronnej państwa; zasady opracowywania Polityczno-Strategicznej Dyrektywy Obronnej Rzeczypospolitej Polskiej; zasady opracowywania narodowych planów użycia Sił Zbrojnych do obrony państwa; zasady uruchamiania planu operacji obronnej; zasady opracowywania i uruchamiania stałych planów obrony; zasady opracowywania i uruchamiania Planu Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej.

W ramach systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym mają działać – poza centralnymi organami i administracją rządową także „organy wykonawcze samorządu terytorialnego”, choć projekt nie precyzuje co rozumie pod tym pojęciem.

Zgodnie z projektem, będą funkcjonować dwa stany gotowości obronnej państwa: stan stałej gotowości obronnej państwa na co dzień (także w czasie pokoju) oraz stan pełnej gotowości obronnej państwa w razie zagrożenia. W ramach tego pierwszego, na potrzeby podwyższania stanu gotowości, ma zostać utworzony system stałych dyżurów. W powiecie ma go tworzyć starosta. Projekt nie odnosi jednak jak system dyżurów ma się do całodobowych dyżurów i całodobowego obiegu informacji, które są uregulowane w ustawie o zarządzaniu kryzysowym.

Działania w stanie stałej gotowości obronnej państwa mają być realizowane przez przygotowanie organów i obsługujących je urzędów do funkcjonowania w systemie kierowania; sporządzanie planów operacyjnych i programów obronnych; przygotowanie infrastruktury umożliwiającej funkcjonowanie systemu kierowania; przygotowanie do rozwinięcia głównych i zapasowych stanowisk kierowania; zapewnienie współdziałania pomiędzy organami systemu kierowania. Przedsięwzięcia mają być realizowane w zależności od potrzeb w ramach przygotowania infrastruktury budowlanej; zapewnienia ochrony i obrony; zapewnienia osłony kontrwywiadowczej; przygotowania systemów łączności; zabezpieczenia transportu; zabezpieczenia świadczeń zdrowotnych.

Projekt przewiduje, że główne stanowiska kierowania ma przygotowywać się w stałych siedzibach organów. Natomiast w celu zapewnienia ciągłości funkcjonowania organu możliwe jest przygotowanie dodatkowego głównego stanowiska kierowania w innej lokalizacji niż stała siedziba organu - rezerwowego miejsca pracy. Będą one musiały zostać przygotowane w budynkach, będących w trwałym zarządzie urzędu obsługującego ten organ lub planowanych do przydzielenia temu organowi w ramach świadczeń na rzecz obrony. W razie gdy jakiś organ nie będzie posiadać w trwałym zarządzie budynków z pomieszczeniami odpowiednimi na rezerwowe miejsce pracy, ma zwrócić się do wójta/burmistrza/prezydenta o przydział takiego budynku. Prezydencki projekt milczy jednak co w sytuacji, gdy również gmina nie będzie dysponować takimi miejscami.

Ustawa zniesie też Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych i Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych. Zostaną one zastąpione przez Dowództwo Połączonych Rodzajów Sił Zbrojnych; oraz poszczególnych rodzajów wojsk (w tym nowe Dowództwo Komponentu Wojsk Medycznych). To największa zmiana jaka ma dotknąć wojsko w związku z wejściem w życie propozycji Andrzeja Dudy.

Uwagi do projektu sporządził Związek Powiatów Polskich. Można je przeczytać tutaj

Pt., 18 Sp. 2023 0 Komentarzy Dodane przez: Adrian Pokrywczyński