Najwyższa Izba Kontroli sprawdziła prawidłowość naliczania i egzekwowania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wybranych gminach województwa mazowieckiego.
Jak ustalono naliczanie i egzekwowanie opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi w kontrolowanych gminach nie zawsze było prawidłowe. Opłaty z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi prawidłowo określano i naliczano w siedmiu spośród dziesięciu skontrolowanych gmin. W przypadku pozostałych trzech gmin przewlekle prowadzono postępowania mające na celu wyegzekwowanie złożenia deklaracji o wysokości opłaty lub wydania decyzji określającej wysokość tej opłaty, co skutkowało nienaliczaniem lub zaniżeniem opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W latach 2020–2021 w większości kontrolowanych gmin nie zrównoważono całkowitych kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi z dochodami z tytułu opłat za gospodarowanie nimi. Miało na to wpływ m.in. nieprawidłowe naliczanie i egzekwowanie opłat z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi.
Jak wskazano we wnioskach:
- do burmistrzów i prezydentów miast
Podjęcie skutecznych działań ograniczających skalę nieprawidłowości związanych z ustalaniem, naliczaniem oraz dochodzeniem należności z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w szczególności korzystanie z będących w dyspozycji organów wykonawczych gmin narzędzi umożliwiających ustalenie wszystkich osób zobowiązanych do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. - do Ministra Klimatu i Środowiska
Podjęcie inicjatywy legislacyjnej w celu ustawowego zapewnienia organom gmin dostępu do informacji, ułatwiających ustalenie osób zobowiązanych do ponoszenia opłat z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi, zawartych w ewidencjach będących w posiadaniu organów administracji publicznej.
Z pełnymi wynikami kontroli można zapoznać się tutaj