Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Urząd nie musi informować o nieważności dowodu

Urząd nie musi informować o nieważności dowodu fotolia.pl

MSWiA wyjaśniło, że gminni urzędnicy nie mają obowiązku dodatkowego informowania obywatela o unieważnieniu jego dowodu osobistego. Istnieją bowiem do tego stosowne narzędzia informatyczne.

Temat poruszył Rzecznik Praw Obywatelskich. W piśmie skierowanym do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji prosił on o rozważenie zasadności przygotowania przez resort projektu zmiany ustawy o dowodach osobistych polegającej na dodaniu przepisów nakładających obowiązek informowania (zawiadamiania) posiadacza dowodu osobistego o dokonaniu przez organ administracji publicznej czynności unieważnienia tego dokumentu. Sprawa wyniknęła na kanwie nieudanego wylotu mieszkańca Polski na zagraniczny urlop. Nieważność dokumentu wychwycił na lotnisku strażnik graniczny. Obywatel nie był do tego momentu świadomy używania nieważnego dowodu.

W odpowiedzi, ministerstwo przyznało, że nie planuje zmian legislacyjnych w tym zakresie.

Jak poinformował w swoim piśmie podsekretarz stanu Bartosz Gordecki, na podstawie art. 20h ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, minister właściwy do spraw informatyzacji prowadzi rejestr danych kontaktowych (RDK) osób fizycznych. Ma on na celu ułatwienie kontaktu z osobami fizycznymi w związku z usługami i zadaniami publicznymi realizowanymi na rzecz tych osób.

„Obowiązujące funkcjonalności Systemu Rejestrów Państwowych, który łączy m.in. Rejestr Dowodów Osobistych i RDK, umożliwiają automatyczne przekazywanie osobie, której dane figurują w RDK, informacji dotyczących aktualnego statusu jej dowodu osobistego. W przypadku, gdy w Rejestrze Dowodów Osobistych dowód zostanie unieważniony, do jego posiadacza jest wysyłane powiadomienie o unieważnieniu dokumentu. Powiadomienie do posiadacza dowodu osobistego jest wysyłane również w przypadku, gdy zbliża się termin ważności wydanego dokumentu. Jest on także powiadamiany, za pośrednictwem RDK, o możliwości odbioru gotowego dowodu osobistego w urzędzie” – czytamy w piśmie MSWiA.

Wiceminister przypomniał, że w RDK, poza numerem PESEL, użytkownik może wpisać swój adres poczty elektronicznej lub numer telefonu komórkowego. Powiadomienia o zmianach ws. dowodu osobistego są wysyłane automatycznie na numer telefonu komórkowego (sms) i/lub na adres poczty elektronicznej wskazany w RDK (e-mail).

„W przypadku, gdy w Rejestrze Dowodów Osobistych dowód zostanie unieważniony, do jego posiadacza jest wysyłane powiadomienie o unieważnieniu dokumentu. Powiadomienie do posiadacza dowodu osobistego jest wysyłane również w przypadku, gdy zbliża się termin ważności wydanego dokumentu. Jest on także powiadamiany, za pośrednictwem RDK, o możliwości odbioru gotowego dowodu osobistego w urzędzie” – pisze wiceminister.

Ministerstwo poinformowało również, że na stronach rządowych zostały zamieszczone usługi dotyczące m.in. dowodów osobistych, które umożliwiają posiadaczom profilu zaufanego lub e-dowodu weryfikację danych w rejestrach, np. sprawdzenie danych w Rejestrze Dowodów Osobistych lub zweryfikowanie czy dowód osobisty nie został unieważniony lub zawieszony.

Pt., 13 St. 2023 0 Komentarzy Dodane przez: Adrian Pokrywczyński