Od lutego 2022 roku Związek Powiatów Polskich oraz Związek Miast Polskich prowadził szkolenia na temat Systemu Monitorowania Usług Publicznych (SMUP) dla pracowników JST, którzy na co dzień monitorują i zarządzają usługami w swoich powiatach, miastach i gminach.
W ubiegłym roku w bezpłatnych szkoleniach na temat ww. systemu wzięło udział 1069 przedstawicieli 624 samorządów z całej Polski.
System Monitorowania Usług Publicznych to rozbudowana baza danych o usługach publicznych świadczonych przez samorząd terytorialny, gminy i powiaty, która za pomocą wskaźników umożliwia monitorowanie działań JST w 9️ obszarach takich jak: ochrona środowiska, gospodarowanie nieruchomościami, drogownictwo i transport, inwestycje i budownictwo, geodezja i kartografia, podatki i opłaty lokalne, edukacja, lokalna polityka społeczna oraz kultura i rekreacja.
SMUP to system stworzony z udziałem praktyków samorządowych, którego podstawowym celem jest udostępnienie wysokiej jakości danych statystycznych, przydatnych m.in. w procesie podejmowania decyzji zarządczych w samorządach.
System Monitorowania Usług Publicznych to:
- zintegrowane, wysokiej jakości dane, pozwalające na optymalizację procesu świadczenia usług publicznych;
- zebrane w jednym miejscu wskaźniki opisujące usługi świadczone przez gminy i powiaty na rzecz mieszkańców i przedsiębiorców;
- narządzie szybkiego przeglądania danych, tworzenia wykresów, tabel, a także map ilustrujących zjawiska zachodzące w samorządzie.
JST, które jeszcze nie zdążyły zapisać się na szkolenia ze SMUP mogą to uczynić przez formularz znajdujący się tutaj
Szkolenia dla przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego, dotyczące funkcjonalności SMUP oraz możliwości analizy danych w nim zawartych prowadzą eksperci Związku Powiatów Polskich i Związku Miast Polskich.
Budowa SMUP jest realizowana przez Główny Urząd Statystyczny w partnerstwie ze Związkiem Miast Polskich i Związkiem Powiatów Polskich. Projekt, realizowany od 2017 roku, jest koordynowany przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji w ramach działania 2.18 POWER.