Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Europejski Komitet Regionów przyjął opinię w sprawie planu działania na rzecz sztucznej inteligencji

Europejski Komitet Regionów przyjął opinię w sprawie planu działania na rzecz sztucznej inteligencji fot.canva

10 grudnia br. Europejski Komitet Regionów (KR) przyjął opinię dotyczącą planu działania na rzecz sztucznej inteligencji (AI) na kontynencie. Dokument podkreśla konieczność wzmocnienia roli samorządów w procesie transformacji przemysłowej i społecznej opartej na technologiach AI. Komitet wezwał do zdecentralizowanych inicjatyw, zwiększenia inwestycji oraz przygotowania wytycznych, które mają zagwarantować pełne uczestnictwo władz lokalnych i regionalnych w rozwoju ekosystemu sztucznej inteligencji.

W trakcie prac nad opinią przywódcy lokalni i regionalni wskazywali, że ich administracje posiadają szczególne możliwości odpowiedzialnego wdrażania AI w takich obszarach jak opieka zdrowotna, transport i energia. Zwracali również uwagę na konieczność przeciwdziałania „luce w sztucznej inteligencji” pomiędzy różnymi częściami Europy. Podkreślono, że kluczowe jest tworzenie europejskich, etycznych, dostępnych i interoperacyjnych modeli AI, zapewniających jednocześnie ochronę prywatności danych i wartość publiczną.

W opinii zaznaczono znaczenie fabryk, gigafabryk oraz centrów danych związanych z AI. KR wezwał państwa członkowskie oraz Komisję Europejską do włączenia władz niższego niż krajowy szczebla w proces wyboru lokalizacji takich inwestycji, a także w procedury wydawania pozwoleń i konsultacje poprzedzające ich realizację. Ma to zapewnić efektywne, zrównoważone i inkluzywne wdrażanie niezbędnej infrastruktury. W dokumencie zwrócono uwagę, że przy planowaniu obiektów AI powinny być brane pod uwagę czynniki takie jak dostępność energii, kompetencje siły roboczej, łączność, zasoby mieszkaniowe, powiązania badawcze oraz cyberodporność, co pozwoli zapobiec nadmiernej koncentracji i cyfrowemu wykluczeniu.

KR zaapelował również o przygotowanie ram zamówień publicznych sprzyjających europejskiej sztucznej inteligencji, przejrzystości, otwartym standardom i prawu do audytu. Władze lokalne - jak wskazano - mogą odgrywać wiodącą rolę w wykorzystaniu predykcyjnych rozwiązań AI w obszarach takich jak zdrowie, mobilność, energia, bezpieczeństwo miejskie oraz adaptacja do zmian klimatycznych. Dokument podkreśla potrzebę tworzenia zespołów regulacyjnych i obserwatoriów umożliwiających bezpieczne testowanie i monitorowanie technologii oraz wymianę doświadczeń między regionami. Za szczególnie istotny uznano rozwój kompetencji dotyczących AI, wspierany przez angażowanie obywateli, partnerstwa publiczno-prywatne oraz programy szkoleniowe.

W opinii zaakcentowano ponownie rolę zdecentralizowanych inicjatyw, takich jak europejskie centra innowacji cyfrowych i ośrodki działające w UE, które według KR znajdują się najbliżej obywateli i zapewniają praktyczną wiedzę niezbędną do budowania zaufania do technologii cyfrowych. W obszarze finansowania przywódcy lokalni i regionalni wezwali do utworzenia jednego „Funduszu AI dla władz lokalnych i regionalnych”. Podkreślili ponadto konieczność rozszerzenia unijnych i krajowych środków na projekty związane ze sztuczną inteligencją oraz znaczenie partnerstw publiczno-prywatnych i innowacyjnych modeli finansowania jako wsparcia dla inwestycji w rozwiązania AI w sektorze publicznym.

Sprawozdawca opinii, Alberto Cirio, przewodniczący regionu Piemont i przewodniczący Komisji Polityki Gospodarczej (ECON) KR-u, wskazał w swoim wystąpieniu na potrzebę przyspieszenia tworzenia dynamicznego i innowacyjnego ekosystemu sztucznej inteligencji w Europie. Podkreślił znaczenie inwestowania w suwerenny i odporny ekosystem AI, zmniejszenia zależności od technologii spoza UE oraz wzmocnienia suwerenności przemysłowej i cyfrowej. Poinformował również, że rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji przynoszą konkretne efekty, podając przykład oprogramowania i narzędzi do zarządzania przepływem pacjentów, które skróciły czas oczekiwania w pogotowiu ratunkowym o ponad 55%.

Z pełną treścią opinii można zapoznać się TUTAJ.

Czw., 11 Gr. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: