Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Zasady prowadzenia monitoringu wizyjnego przez gminę

Zasady prowadzenia monitoringu wizyjnego przez gminę fotolia.pl

Brak jest podstaw prawnych umożliwiających gminie prowadzenie monitoringu wizyjnego umożliwiającego dokonywanie pomiarów biometrycznych i identyfikowanie osób fizycznych oraz tablic rejestracyjnych pojazdów – na takim stanowisku stanął Urząd Ochrony Danych Osobowych.

Realizując cele określone w art. 9a ustawy o samorządzie gminnym, polegające na zapewnieniu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, gmina może wprowadzić monitoring wizyjny. Jednakże takie przedsięwzięcie napotyka na ograniczenia prawne, bowiem to czy w określonej sytuacji dopuszczalne jest przetwarzanie danych osobowych wynika z przepisów prawa odnoszących się do działalności jednostki samorządu terytorialnego. Wynika to z zasady określonej w art. 7 konstytucji, zgodnie z którą organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa.

UODO zwrócił uwagę na przewidziane w RODO ograniczenia dotyczące przetwarzania danych biometrycznych. O ile z art. 9 ust. 1 RODO wynika zakaz przetwarzania takich danych, o tyle art. 9 ust. 2 lit. g) rozporządzenia przewiduje wyjątki polegające na dozwolonym przetwarzaniu danych biometrycznych, gdy jest to niezbędne ze względów związanych z ważnym interesem publicznym, na podstawie prawa UE lub prawa państwa członkowskiego, które są proporcjonalne do wyznaczonego celu, nie naruszają istoty prawa do ochrony danych i przewidują odpowiednie i konkretne środki ochrony praw i interesów osoby, której dane dotyczą.

Zatem, aby podmiot publiczny (np. JST) mógł przetwarzać dane biometryczne, musiałby istnieć przepis prawa pozwalający na takie przetwarzanie.

Zdaniem UODO, takiej podstawy prawnej nie stanowi art. 6 ust. 1 lit. c) i art. 9 ust. 1 lit. g) RODO w zw. z art. 9a ust. 1 i 2 ustawy o samorządzie gminnym.

O ile ustawa samorządowa przewiduje możliwość używania przez gminę monitoringu, o tyle taka rejestracja obrazu może się odbywać w obszarze przestrzeni publicznej, za zgodą zarządzającego tym obszarem lub podmiotu posiadającego tytuł prawny do tego obszaru lub na terenie nieruchomości i w obiektach budowlanych stanowiących mienie gminy lub jej jednostek organizacyjnych, a także na terenie wokół takich nieruchomości i wyłącznie w sytuacji, jeżeli jest to konieczne do zapewnienia porządku i bezpieczeństwa publicznego.

UODO uznał, że wskazane przepisy nie uprawniają JST do stosowania monitoringu z możliwością dokonywania pomiarów biometrycznych i identyfikowania osób fizycznych. 

Źródło: uodo.gov.pl 

Śr., 1 Czrw. 2022 0 Komentarzy Dodane przez: Przemysław Matysiak