Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Obywatele coraz dłużej czekają na paszporty

Obywatele coraz dłużej czekają na paszporty fotolia.pl

Do Rzecznika Praw Obywatelskich coraz częściej docierają głosy obywateli skarżących się na trudności w uzyskaniu paszportów; problem dotyczy zarówno kontaktu telefonicznego, jak i rejestracji online. Wnioskodawcy z różnych części kraju wskazują, że od pewnego czasu bezskutecznie próbują umówić się na wizytę we właściwym dla miejsca zamieszkania urzędzie w celu złożenia wniosku o wydanie paszportu. Wzmożone zapotrzebowanie na wyrabianie paszportów wywołała sytuacja jaka panuje u naszych wschodnich sąsiadów – w Ukrainie. Kryzysowa sytuacja międzynarodowa nie powinna jednak wpływać na swobodny dostęp obywateli do urzędów państwowych i uniemożliwiać im uzyskanie paszportów.

Marcin Wiącek – Rzecznik Praw Obywatelskich - napisał w tej sprawie do ministra spraw wewnętrznych i administracji Mariusza Kamińskiego.

Jak podaje RPO, obywatele nie mogą dodzwonić się do urzędów, ponieważ linia jest zajęta lub telefon nie odpowiada. Niedostępne są także telefony wyznaczone do spraw pilnych. Z kolei w systemie internetowym zdarza się, że brakuje wolnych terminów nawet do końca roku. W przypadku dużej ilości zgłoszeń strona nie działa poprawnie, a rejestracja wizyty jest niemożliwa.

Rzecznik zdaje sobie sprawę, że zwiększony ruch w polskich urzędach spowodowany jest agresją Rosji przeciw Ukrainie. Wielu obywateli decyduje się bowiem na wyrobienie paszportu „na wszelki wypadek”.

Mariusz Kamiński został poproszony o wyjaśnienia co do trudności w wydawaniu paszportów oraz poinformowanie o planowanych działaniach w celu rozwiązania problemu. Rzecznik zapytał ponadto, jak urzędy wojewódzkie przygotowano do zmian w procedurze wydania paszportu.

W ramach nadzoru nad prowadzeniem spraw dotyczących paszportów i paszportów tymczasowych Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji nie określa bezpośrednio trybu i organizacji pracy poszczególnych organów realizujących te zadania. Niemniej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji (MSWiA) przykłada dużą wagę do sygnałów zgłaszanych przez obywateli i podejmuje działania mające zapewnić pomoc obywatelom w realizacji ich spraw:

  • wydłużono godziny obsługi obywateli oraz delegowano do niej, w miarę możliwości, pracowników z innych komórek organizacyjnych;
  • uruchomiono „soboty paszportowe” pozwalające na złożenie wniosku o paszport w dzień wolny od pracy.

Źródło: RPO

Wt., 10 Mj. 2022 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Sekuła