Zebranie informacji o dobrych praktykach, wybór i rozpowszechnienie najciekawszych i najskuteczniejszych rozwiązań zapewniających najwyższą jakość udzielanej nieodpłatnej pomocy prawnej oraz poradnictwa obywatelskiego – to główne cele Konkursu Dobrych Praktyk, organizowanego przez Ministerstwo Sprawiedliwości.
Konkurs jest skierowany do trzech grup uczestników, w tym koordynatorów i administratorów powiatowych i wojewódzkich, koordynatorów samorządów prawniczych i organizacji, recenzentów oraz wykonawców. Uczestnikami konkursu mogą być osoby realizujące zadania z zakresu nieodpłatnej pomocy prawnej oraz nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego. Są to przede wszystkim adwokaci i radcy prawni udzielający takiej pomocy, doradcy obywatelscy, mediatorzy, a także pracownicy starostw powiatowych, urzędów wojewódzkich i organizacji pozarządowych, którzy na co dzień zajmują się organizacją systemu nieodpłatnej pomocy.
Prace konkursowe powinny zawierać opis dobrej praktyki spełniającej wymogi określone w regulaminie konkursu. Za dobrą praktykę uważa się stosowaną i sprawdzoną przez uczestnika konkursu metodę - godną naśladowania - przełamującą utarte schematy świadczenia nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego. Metoda ta powinna skupiać się na rozwiązaniu problemu (lub jego części). Ponadto musi charakteryzować się skutecznością, elementem innowacyjnym i prostym w realizacji oraz zawierać propozycje, które mogą być powszechnie stosowane.
Dla laureatów I, II i III miejsca w każdej z grup uczestników przewidziano nagrody pieniężne: będzie to odpowiednio 10 000 zł, 5 000 zł i 2 000 zł.
W związku z aktualną sytuacją międzynarodową oraz związanym z tym zwiększonym zainteresowaniem usługami nieodpłatnej pomocy prawnej oraz nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, organizator konkursu zdecydował o przedłużeniu terminu nadsyłania zgłoszeń do Konkursu Dobrych Praktyk. Nowy termin nadsyłania zgłoszeń oraz prac konkursowych upływa 31 maja 2022 r.
Więcej informacji tutaj.