Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Stwierdzenie nieważności uchwały powiatu - wyrok WSA

Stwierdzenie nieważności uchwały powiatu - wyrok WSA fotolia.pl

Zgodnie z art. 79 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, uchwała organu powiatu sprzeczna z prawem jest nieważna. Wojewódzki Sąd Administracyjny wskazał, jakie przesłanki muszą zaistnieć do stwierdzenia nieważności uchwały.

Jedyną przesłanką stwierdzenia nieważności uchwały lub zarządzenia organu powiatu jest istotna sprzeczność tych aktów z przepisem prawnym, gdzie ta sprzeczność wprost wynika z jego treści. W przypadku nieistotnego naruszenia prawa, organ nadzorczy ogranicza się do wskazania, iż uchwałę wydano z naruszeniem prawa. Problematyczne jest określenie rodzajów naruszenia prawa, które prowadziłyby do zastosowania sankcji nieważności, gdyż ustawodawca ich nie określił. Odwołując się zatem do doktryny i orzecznictwa, za istotne naruszenie prawa uznaje się uchybienie prowadzące do skutków, które nie mogą być tolerowane w demokratycznym państwie prawnym.

Do takich naruszeń zaliczamy m.in. naruszenie przepisów prawa ustrojowego, prawa materialnego oraz przepisów regulujących procedury podejmowania uchwał. W ujęciu judykatury, za istotnie naruszenie prawa uważamy również: podjęcie uchwały przez organ niewłaściwy, brak podstawy do podjęcia uchwały określonej treści, naruszenie procedury podjęcia uchwały. Wymienione naruszenia nie dotyczą wyłącznie rażącego naruszenia, o którym mowa w przepisie art. 156 § 1 k.p.a.

W danej sytuacji faktycznej naruszeniem, które spowodowało oddalenie skargi Rady Powiatu na rozporządzenie nadzorcze wojewody, był brak ogłoszenia uchwały w sprawie uchwalenia programu współpracy powiatu z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w Wojewódzkim Dzienniku Urzędowym oraz ustanowienie dnia wejścia w życie tejże uchwały, dniem jej podjęcia. Oba te naruszenia wynikają wprost z treści przepisów: art. 13 pkt 2 oraz art. 4 pkt 1 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych. Sąd orzekł, iż uchwała z zakresu prawa miejscowego, która podlega obowiązkowi ogłoszenia, a która nie została przekazana do ogłoszenia w wojewódzkim dzienniku urzędowym, jest w całości nieważna. Poparł tym samym argumentację wojewody, dowodzącą, iż dana uchwała jest aktem prawa miejscowego.

Wyrok WSA w Kielcach z 19 maja 2021 r. sygn. II SA/Ke 307/21

Źródło: CBOSA

Czw., 3 Mrz. 2022 0 Komentarzy Dodane przez: Krystian Piecychna