Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Ochrona zdrowia pracowników podczas telepracy

Ochrona zdrowia pracowników podczas telepracy fotolia.pl

Światowa Organizacja Zdrowia i Międzynarodowa Organizacja Pracy wezwały do ​​wprowadzenia środków w celu ochrony zdrowia pracowników podczas telepracy.

Opublikowany nowy dokument techniczny, który przedstawia korzyści zdrowotne i zagrożenia wynikające z telepracy oraz zmiany potrzebne do dostosowania się do zmiany w kierunku różnych form pracy zdalnej spowodowanej pandemią COVID-19 i transformacją cyfrową pracy.

W raporcie wskazano na następujące korzyści wynikające z telepracy:

  • lepsza równowaga między życiem zawodowym a prywatnym,
  • możliwości elastycznych godzin pracy i aktywności fizycznej,
  • zmniejszony ruch uliczny i czas spędzany na dojazdach oraz zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza,
  • wyższa produktywność,
  • niższe koszty operacyjne dla wielu firm.

Raport wskazuje również na zagrożenia, które wiążą się ze wprowadzeniem zasad telepracy:

  • bez odpowiedniego planowania i organizacji oraz bez wsparcia w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa, wpływ telepracy na zdrowie fizyczne i psychiczne oraz dobro społeczne pracowników może być znaczący,
  • może prowadzić do izolacji, wypalenia, depresji,
  • może zwiększać i eskalować przemoc domową,
  • większa liczba urazów mięśniowo-szkieletowych i innych,
  • zmęczenia oczu,
  • zwiększonego palenia i spożycia alkoholu,
  • przedłużonego siedzenia i spędzania czasu przed ekranem,
  • niezdrowego przyrostu masy ciała.

Środki, które powinni wprowadzić pracodawcy, obejmują zapewnienie pracownikom odpowiedniego sprzętu do wykonywania zadań w pracy; dostarczanie odpowiednich informacji, wytycznych i szkoleń w celu zmniejszenia psychospołecznego i psychicznego wpływu telepracy; szkolenie menedżerów w zakresie skutecznego zarządzania ryzykiem, przywództwa na odległość i promocji zdrowia w miejscu pracy; oraz ustanowienie „prawa do odłączenia się” i wystarczającej liczby dni odpoczynku. W raporcie stwierdzono, że służby medycyny pracy powinny mieć możliwość zapewniania ergonomicznego, psychicznego i psychospołecznego wsparcia telepracownikom korzystającym z cyfrowych technologii telezdrowia.

Z raportem można zapoznać się tutaj.

Śr., 2 Lt. 2022 0 Komentarzy Dodane przez: Patrycja Grebla-Tarasek