Światowa Organizacja Zdrowia i Międzynarodowa Organizacja Pracy wezwały do wprowadzenia środków w celu ochrony zdrowia pracowników podczas telepracy.
Opublikowany nowy dokument techniczny, który przedstawia korzyści zdrowotne i zagrożenia wynikające z telepracy oraz zmiany potrzebne do dostosowania się do zmiany w kierunku różnych form pracy zdalnej spowodowanej pandemią COVID-19 i transformacją cyfrową pracy.
W raporcie wskazano na następujące korzyści wynikające z telepracy:
- lepsza równowaga między życiem zawodowym a prywatnym,
- możliwości elastycznych godzin pracy i aktywności fizycznej,
- zmniejszony ruch uliczny i czas spędzany na dojazdach oraz zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza,
- wyższa produktywność,
- niższe koszty operacyjne dla wielu firm.
Raport wskazuje również na zagrożenia, które wiążą się ze wprowadzeniem zasad telepracy:
- bez odpowiedniego planowania i organizacji oraz bez wsparcia w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa, wpływ telepracy na zdrowie fizyczne i psychiczne oraz dobro społeczne pracowników może być znaczący,
- może prowadzić do izolacji, wypalenia, depresji,
- może zwiększać i eskalować przemoc domową,
- większa liczba urazów mięśniowo-szkieletowych i innych,
- zmęczenia oczu,
- zwiększonego palenia i spożycia alkoholu,
- przedłużonego siedzenia i spędzania czasu przed ekranem,
- niezdrowego przyrostu masy ciała.
Środki, które powinni wprowadzić pracodawcy, obejmują zapewnienie pracownikom odpowiedniego sprzętu do wykonywania zadań w pracy; dostarczanie odpowiednich informacji, wytycznych i szkoleń w celu zmniejszenia psychospołecznego i psychicznego wpływu telepracy; szkolenie menedżerów w zakresie skutecznego zarządzania ryzykiem, przywództwa na odległość i promocji zdrowia w miejscu pracy; oraz ustanowienie „prawa do odłączenia się” i wystarczającej liczby dni odpoczynku. W raporcie stwierdzono, że służby medycyny pracy powinny mieć możliwość zapewniania ergonomicznego, psychicznego i psychospołecznego wsparcia telepracownikom korzystającym z cyfrowych technologii telezdrowia.
Z raportem można zapoznać się tutaj.