Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Cyberbezpieczeństwo w Polsce w 2021 roku

Cyberbezpieczeństwo w Polsce w 2021 roku fotolia.pl

Cyberbezpieczeństwo podczas pandemii stało się newralgicznym oraz coraz bardziej zyskującym na znaczeniu tematem. Wraz z rozwojem obecności firm w sieci, a także rosnącej roli pracy zdalnej i hybrydowej, znacznie zwiększyły się nie możliwości, ale też zagrożenia związane z ewentualnym cyberatakiem.

Związek Cyfrowa Polska przygotował raport dotyczący cyberbezpieczeństwa w Polsce. Wynika z niego, że ponad połowa polskich firm w 2021 roku stwierdziła wzrost podatności na cyberataki. Aż 64 proc. zanotowało co najmniej jeden incydent cyberbezpieczeństwa. To wzrost o 10 proc. względem 2019 roku.

W ciągu ostatnich dwóch lat liczba użytkowników internetu na całym świecie zwiększyła się o 17%. Liczba osób korzystających z nowych technologii podłączonych do internetu systematycznie wzrasta, ale to właśnie w czasie pandemicznych dwóch lat (2020 i 2021 r.) wzrosty były najbardziej spektakularne. Warto podkreślić, że z 4,1 mld w 2019 roku do aż 4,9 mld w 2021 r., wzrosła liczba osób, która choć raz korzystała z sieci internetowej.

Jak na tle tych danych wypada Polska? W styczniu 2021 r. w Polsce było 31,97 mln internautów, w tym, aż 25,90 mln użytkowników mediów społecznościowych. 98% Polaków używało telefonów komórkowych (w tym 97,6% smartfonów), 88,9% korzystało z laptopa lub komputera osobistego, 49,6% z tabletu, a 9,4% z inteligentnych urządzeń domowych. Oprócz tego prawie dwie trzecie Polaków loguje się na co dzień do bankowości internetowej, a 55% do bankowości mobilnej. Co dziesiąty zarządza swoim kontem i zleca transakcje wyłącznie na telefonie komórkowym. Klienci banków coraz chętniej sięgają po usługi pozabankowe – 36% potwierdza, że za pomocą aplikacji bankowej działającej w smartfonie, jest dziś bardziej skłonna kupić ubezpieczenie, bilet komunikacji, a także opłacić miejsce parkingowe. Blisko co drugi Polak przyznaje, że w ostatnim roku realizował przez konto internetowe wiele spraw urzędowych, m.in. złożył wniosek w ramach programów Rodzina 500+, Dobry Start 300+ lub Czyste Powietrze.

W dzisiejszych czasach trudno sobie wyobrazić jakąkolwiek branżę czy obszar życia społecznego funkcjonujący w mniejszym, czy w większym zakresie, poza wirtualną rzeczywistością. Już nie tylko biznes i gospodarka, ale i zdrowie, kultura, a nawet relacje międzyludzkie ulegają rozwojowi technologii cyfrowych. Istotnym zatem wydają się inwestycje nie tylko w rozwiązania bezpieczeństwa systemu IT, ale również w kompetencje pracowników, tworząc kulturę bezpieczeństwa i odpowiedzialności za aktywność w sieci.

Powinniśmy przeciwdziałać cyberatakom. Jednym z rozwiązań, jakie związek przedstawia w raporcie, jest wprowadzenie mechanizmu, który pozwoliłby kwalifikować wydatki na cyberbezpieczeństwo jako ulgę na innowacje. Jako inną możliwość podaje wprowadzenie programu tak zwanych „bonów na cyberbezpieczeństwo”, czyli funduszy publicznych dostępnych dla jednostek samorządowych na zakup usług lub rozwiązań́ związanych z bezpieczeństwem cyfrowym. Nie mniej istotnym aspektem jest oczywiście edukacja, zarówno pracowników administracji publicznej oraz przedsiębiorstw, jak i konsumentów. Świadomość cyberzagrożeń i zrozumienie idących za nimi konsekwencji, jest kluczowym elementem w przetargowych postępowaniach administracyjnych. To dzięki tym wszystkim rozwiązaniom, realnym się staje podjęcie wyzwań z jakimi mierzy się polskie społeczeństwo i polska gospodarka.

Więcej informacji tutaj.

Źródło: Związek Cyfrowa Polska

Pt., 21 St. 2022 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Sekuła