Odciski palców i odwzorowanie podpisu właściciela dowodu osobistego – to nowe elementy, które wkrótce znajdą się w warstwach elektronicznej i graficznej wydawanych w Polsce dowodów osobistych.
Rozwiązania techniczne umożliwiające wydawanie nowych dowodów osobistych zostaną wdrożone w niedzielę 7 listopada, co oznacza, że Polacy wnioski o dowody osobiste z drugą cechą biometryczną będą mogli składać od poniedziałku 8 listopada.
Nowe dowody będą wydawane na 10 lat dla osób powyżej 12. roku życia. Dla osób do 12. roku życia dowód będzie wydawany na 5 lat, bez pobierania odcisków palców.
Odciski palców będą znajdowały się w warstwie elektronicznej dowodu osobistego oraz w Rejestrze Dowodów Osobistych. W momencie odebrania dowodu przez obywatela albo, gdy obywatel nie odbierze dowodu w ciągu 90 dni od daty wydania (czyli daty personalizacji zamieszczonej w dowodzie) będą automatycznie usuwane z rejestru.
Zmiany w dowodach osobistych to efekt rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2019/1157 z 20 czerwca 2019 r. Dokumenty z odciskami palców i podpisem właściciela miały być wydawane w Polsce od 2 sierpnia. Termin został jednak przesunięty z uwagi na zastrzeżenia, co do bezpieczeństwa urządzeń do pobierania odcisków palców. Obecnie sprzęt, który będzie wykorzystywany gwarantuje bezpieczeństwo systemu teleinformatycznego, w którym będą czasowo gromadzone pobrane odciski oraz bezpieczeństwo systemu teleinformatycznego służącego do personalizacji dowodów osobistych.
Skanery odcisków palców zostały dostarczone do gmin – 7450 skanerów do 2479 lokalizacji. W pierwszej połowie października rozpocznie się dostawa 335 stacji mobilnych urzędnika. Urządzenia te umożliwią oddanie odcisków palców przez osoby, które nie będą mogły osobiście udać się do urzędu gminy.
Źródło: gov.pl