Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Co dalej z publicznym transportem zbiorowym? Zgromadzenie Ogólne ZPP przyjęło stanowisko

Co dalej z publicznym transportem zbiorowym? Zgromadzenie Ogólne ZPP przyjęło stanowisko fotolia.pl

Zgromadzenie Ogólne Związku Powiatów Polskich oczekuje wprowadzenia rozwiązań prawnych umożliwiających długoterminowe planowanie w publicznym transporcie zbiorowym. To główne założenie stanowiska, które zostało przyjęte podczas ZO ZPP 17 września br. w Wiśle.

Jednym z najistotniejszych zadań władz publicznych jest zapewnienie mieszkańcom skutecznego systemu publicznego transportu zbiorowego. Równie ważne jest wyeliminowanie białych plam transportowych, z którymi ciągle mamy do czynienia.

Zgromadzenie Ogólne Związku Powiatów Polskich zwróciło uwagę na dwa niekorzystne zjawiska, które przyczyniają się do prowizorki w tym zakresie:

  • Utrzymywania niepewności co do docelowego kształtu ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Corocznie – zwykle w ustawie okołobudżetowej – następuje przedłużenie obowiązywania dotychczasowych przepisów o rok, powiązane z zapowiedzią uchwalenia docelowych przepisów. Jak do tej pory nie możemy się tego doczekać;
  • Ustawowy poziom dopłat z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych w wysokości nie przekraczającej 1 zł – a zatem zbyt niskiej do osiągnięcia zamierzonych celów – jest podnoszony na jeden rok do 3 zł. Utrudnia to planowanie rozwoju linii ze względu na niepewność, czy dana linia będzie za rok funkcjonowała z większą, czy znacznie mniejszą dopłatą.

Przedstawiciele powiatów zwrócili również uwagę, że rozwiązanie tej kwestii wymaga planowania w długiej perspektywie czasu. Wynika to z wagi przyzwyczajenia społeczeństwa do funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego w określonym standardzie (potrzeba czasu nim nowo utworzona linia zbierze grono stałych pasażerów; przerwanie funkcjonowania linii powoduje z kolei trwałą utratę pasażerów, która nie znika wraz z reaktywacją linii), wieloletniego okresu amortyzacji autobusów (co oznacza, że poszczególne przedsiębiorstwa przewozowe nie są skłonne podejmować działań ukierunkowanych na odnowienie taboru bez gwarancji jego wykorzystania), a także wymogów prawnych nakazujących np. ogłoszenie zamiaru udzielenia zamówienia na wykonywanie przewozów z rocznym wyprzedzeniem.

„Oczekujemy wprowadzenia rozwiązań prawnych umożliwiających długoterminowe planowanie w publicznym transporcie zbiorowym” – podkreśla w swoim stanowisku Zgromadzenie Ogólne Związku Powiatów Polskich.

Śr., 22 Wrz. 2021 0 Komentarzy Dodane przez: Małgorzata Orłowska