Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Jak rozwiązać problem braku chętnych na szczepienie? – pomoże lokalna kampania informacyjna

Jak rozwiązać problem braku chętnych na szczepienie? – pomoże lokalna kampania informacyjna fotolia.pl

7 maja br. odbyło się tradycyjne już spotkanie samorządowców z przedstawicielami rządu odnoszące się do Narodowego Programu Szczepień. Podczas spotkania samorządowcy uzyskali odpowiedzi na bieżące pytania, a także dowiedzieli się, co ich czeka w najbliższym czasie.

Już wkrótce w każdym powszechnym punkcie szczepień osoby posiadające orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności, będą mogły zaszczepić się całkowicie poza kolejnością, w tym samym dniu w którym stawią się do punktu. Minister Michał Dworczyk zwrócił się do samorządowców z prośbą o skierowanie uwagi na to czy system ten będzie działał poprawnie – szczególnie w pierwszych dniach zmian.

Minister przekazał także informację, że w czerwcu w Polsce będziemy mieli nadpodaż liczby szczepionek w stosunku do liczby osób chętnych, zatem planowana jest duża kampania informacyjna o szczepieniach, skierowana szczególnie do osób w wieku powyżej 60 lat.

Obecni na spotkaniu samorządowcy dopytywali o plany związane ze szczepieniem dzieci i młodzieży. W tym zakresie rząd czeka na wyniki badań firmy Pfizer odnośnie oddziaływania szczepienia na dzieci w wieku 12-15 lat. W najbliższych dniach Rada Medyczna podejmie rekomendacje dotyczące szczepienia osób w wieku 16-18 lat.

Samorządowcy zaproponowali także, aby zamiast ogólnopolskiej kampanii informacyjnej zaplanować lokalne (mini) kampanie, na które zostałyby przeznaczone niewielkie sumy grantów. Minister Dworczyk odnosząc się do tego pomysłu stwierdził, iż ten jest sam w sobie dobry. Podkreślił, że w mniejszych miastach i mniejszych społecznościach bardziej przekonywający dla obywateli jest lokalny autorytet np. wójt czy proboszcz niż osobowości telewizyjne czy gwiazdy.

Kampania powinna przybrać charakter kampanii celowanej. Najlepiej gdyby udało się w niej uchwycić w niej grupy zawodowe. Jak zwracała uwagę Renata Kaznowska wiceprezydent  Warszawy, w mieście stołecznym odsetek wyszczepionych kierowców autobusów jest bardzo niski, dlatego planowana jest celowana kampania skierowana konkretnie do tej grupy zawodowej. Niestety resort zdrowia nie posiada danych o osobach zaszczepionych z podziałem na grupy zawodowe, bo ankieta dotycząca szczepienia nie przewiduje nawet takiej rubryki.

Zwrócono również uwagę, że informacje odnośnie szczepień, szczególnie te, znajdujące się na stronach rządowych powinny zostać przetłumaczone na język angielski w sposób bardziej zrozumiały i czytelny. Resort obiecał zająć się tym problem, tak aby każdy zainteresowany mógł w łatwiejszy sposób uzyskać informację.

Resort planuje w najbliższym czasie skrócenie czasu pomiędzy pierwszą a drugą dawkę szczepionki, szczególnie w przypadku szczepionki typu Astra Zeneca, ale również w przypadku szczepionek pozostałych producentów. W tym momencie rząd czeka na konkretne wytyczne Rady Medycznej w tym zakresie.

Jak wskazali przedstawiciele rządu szczepionki mają pewne działanie na nowe mutacje COVID-19. Na pewno działają na mutacje „brytyjską”, co do pozostałych mutacji trwają nadal badania. Jednak już teraz dla wzmocnienia efektu odporności rozważane jest podanie trzecich dawek.

Pt., 7 Mj. 2021 0 Komentarzy Dodane przez: Patrycja Grebla-Tarasek