W celu optymalizacji procesu finansowania infrastrukturalnych kontraktów budowlanych dotyczących inwestycji sektora publicznego, w Związku Banków Polskich został powołany międzybankowy Zespół ds. finansowania infrastruktury, składający się z praktyków rynkowych. Niezwykle istotnym przedmiotem prac ww. Zespołu jest standaryzacja warunków dla infrastrukturalnych regwarancji budowlanych, których celem jest ułatwienie dostępu do finansowania dla zamawiających.
Po konsultacjach w sektorze bankowym, Bank Gospodarstwa Krajowego określił niezbędne parametry potencjalnego programu regwarancyjnego dla inwestycji infrastrukturalnych, tj:
- regwarancja udzielana maksymalnie do wysokości 50% kwoty gwarancji, ale nie więcej niż 10 mln EUR lub równowartość w innej walucie; oraz nie dłuższej niż 10 lat.
- regwarancje byłyby udzielane wyłącznie pod kontrakty realizowane w ramach PZP.
- kontrakt taki powinien posiadać klauzule waloryzacyjną zgodnie z nowo opracowanym wzorem przez GDDKiA oraz PKP PLK w styczniu 2019 r.
- podmiot realizujący kontrakt powinien spełniać odpowiednie wymogi finansowe (np. wskaźniki finansowe obrazujące jego akceptowalną kondycję finansową, w tym charakteryzować się satysfakcjonującym poziomem płynności finansowej).
Program regwarancji powinien przyczynić się do zwiększenia dostępności komercyjnych gwarancji bankowych, na co oczekują zarówno zamawiający, jak i wykonawcy zamówień. Opisany model może działać prawidłowo jednak wyłącznie pod warunkiem spełnienia odpowiednich warunków przez Zamawiających.
W związku z powyższym dla nowo zawieranych kontraktów budowlanych sektor bankowy wypracował minimalne wymogi wobec Zamawiających, które mają przyczynić się do efektywnego wdrożenia produktu i w efekcie poprawy sytuacji na infrastrukturalnym rynku budowlanym.
Propozycje środowiska bankowego przedstawiają się następująco:
- Zmiana zasad rozliczenia roszczeń wykonawców wobec zamawiających:
- zwiększenie transparentności procesu rozpatrywania roszczeń, w tym w zakresie terminów ich uznawania/rozpatrywania oraz obiektywności kryteriów,
- wspieranie dążenia stron do rozpatrywania i uznawania roszczeń na drodze istniejących zapisów umownych, w celu zminimalizowania przypadków, w których uznawanie roszczeń następuje w drodze mediacji sądowej. W przypadku inwestycji wieloetapowych oraz wieloletnich możliwość rozpatrywania i rozliczania części uzasadnionych roszczeń w trakcie trwania kontraktu zamiast rozpoczynania procesu rozpatrywania roszczeń dopiero po zakończeniu inwestycji.
- Wzmocnienie pozycji inżyniera projektu (według procedur FIDIC), co pozwoliłoby no większą bezstronność jego pracy oraz rozszerzenie/ukonstytuowanie zakresu jego kompetencji i np. samodzielne rozstrzyganie części sporów.
- Uszczegółowienie mechanizmów płatności zwiększonego wynagrodzenia w wyniku waloryzacji:
- uszczegółowienie i zobiektywizowanie podstaw waloryzacji oraz terminów rozpatrywania wniosków i wypłat zwaloryzowanego wynagrodzenia przez wszystkich zamawiających, podobnie jak zrobiły to GDDKiA oraz PKP PLK w opracowanych w styczniu 2019 r. klauzulach waloryzacyjnych
- rozliczanie należnych wykonawcom zwiększonych wynagrodzeń na podstawie zrealizowanych już kontraktów. Otrzymywane przez instytucje finansowe informacje o wieloletnich zaległościach i problemach z tym związanych (brak terminów na ustosunkowanie się do wniosku waloryzacyjnego kontrakt, rekomendowanego i zaakceptowanego przez inżyniera projektu czy nawet, w przypadku akceptacji wniosku waloryzacyjnego przez inżyniera projektu i braku uwag do jego rekomendacji, odsyłania takiego wniosku przez zamawiającego do sądu w celu mediacji) implikują traktowanie zamawiających publicznych i realizowanych pod reżimem PZP kontraktów budowlanych jako branży zwiększonego ryzyka z uwagi na ryzyko wysokich kar umownych oraz niską płynność wykonawców,
- wymiana doświadczeń pomiędzy zleceniodawcami, wykonawcami oraz instytucjami finansującymi w zakresie wykorzystania obecnie obowiązujących klauzul waloryzacyjnych PKP PLK i GDDKiA tj. czy którakolwiek ze stron skorzystała już z klauzuli waloryzacyjnej, jak wyglądała procedura realizacji klauzuli.
- Zmiana zasad aneksowania umów i wydłużania harmonogramu realizacji kontraktu w przypadku uzasadnionych opóźnień w realizacji:
- otwartość zamawiających do podjęcia dialogu nt. aneksowania i zmiany terminu wykonania kontraktu w trakcie jego realizacji w przypadku stwierdzenia opóźnienia (lub zagrożenia opóźnienia) w realizacji poszczególnych etapów (z przyczyn innych niż wina wykonawcy) celem urealnienia harmonogramu (i nie doprowadzenia do naruszenia terminu realizacji kontraktu), po jego potwierdzeniu przez inżyniera projektu, a nie dopiero przed samym końcem pierwotnego terminu. Decyzja zleceniodawcy, co do wydłużenia terminu realizacji kontraktu (poszczególnych kamieni milowych), powinna być zgodna z rekomendacją inżyniera projektu,
- wprowadzenie do treści gwarancji zwrotu zaliczki zapisów o automatycznej redukcji kwoty gwarancji wraz z każdym rozliczeniem płatności pomiędzy zleceniodawcą i zleceniobiorcą po złożeniu w Banku dokumentów wymienionych w treści gwarancji.
- Wzmocnienie znaczenia zabezpieczenia w postaci cesji wierzytelności z kontraktów budowlanych:
- obecnie wykorzystywane klauzule pozwalające na dokonanie cesji wierzytelności z kontraktów budowlanych (w tym wierzytelności przyszłych i jeszcze nie wymagalnych) dają zamawiającym bardzo szerokie możliwości dokonywania potrąceń z przelanych wierzytelności. Powoduje to, że nie spełniają one swojego zadania jako efektywnego zabezpieczenia dla udzielanych przez banki gwarancji i kredytów obrotowych, co ogranicza możliwości finansowania przedsiębiorstw budowlanych. Należy zastanowić się nad możliwością ograniczenia bądź całkowitego wyłączenia możliwości potrącania roszczeń jakie zleceniodawca może mieć w stosunku do zleceniobiorcy, z przelanych na rzecz instytucji finansowych wierzytelności z tytułu kontraktów.
- dostosowanie cesji wierzytelności (tak jak powyżej, aby lepiej mogły spełniać funkcję zabezpieczenia finansowania) mogłoby również umożliwić spółkom korzystanie z faktoringu, co istotnie przyczyniłoby się do poprawy ich płynności.
- wejście w życie cesji nie może być uzależnione od zdarzeń przyszłych czy też takich, na które strony kontraktu, czy instytucje finansowe nie mają wpływu np. pozyskanie dotacji.
- Utrzymanie, również na czas po pandemii, bardzo dobrze działających przyspieszonych płatności (na bazie świadectw przejściowych) oraz częstszego fakturowania, a także elektronicznego obiegu dokumentacji kontraktowej.
- Wprowadzenie płatności bezpośrednich do podwykonawców jako opcjonalnej metody rozliczenia na kontraktach budowlanych (bez limitów i dodatkowych opłat związanych z jej wykorzystaniem), co może przyspieszyć realizację prac budowlanych np. w sytuacjach zastojów na kontrakcie z powodów innych, niż zawiniony brak realizacji kontraktu przez generalnego wykonawcę, np. zmiana lidera konsorcjum, z jednoczesnym wypłacaniem do wykonawcy pozostałej części na pokrycie poniesionych kosztów oraz marży związanej ze zrealizowanym zakresem prac.
Źródło: Związek Banków Polskich