Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Jak opracować budżet zadaniowy?

Jak opracować budżet zadaniowy? fotolia.pl

Do 15 listopada jst muszą przygotować projekt uchwały budżetowej na przyszły rok. Ale Ministerstwo Finansów nie opracowało ujednoliconego sposobu konstruowania budżetu zadaniowego i samorządy nie wiedzą jak to robić, co sygnalizuje Dziennik Rzeczpospolita. Do tego klasyfikacja budżetowa opiera się na działach, a nie na zadaniach, jakie realizują samorządy. Podobno MF pracuje już nad wytycznymi.

Ustawa o finansach publicznych mówi o zakresie budżetu i wieloletniej prognozie finansowej, ale na skutek braku ministerialnych wytycznych, zawarte w nich dane nie nadają się do analizy porównawczej. Niemal każda jst układa budżet po swojemu. Niektóre gminy nakładane na siebie zadania starają się omawiać szczegółowo w części opisowej uchwały budżetowej. I to tam wskazują na powiązania między zadaniami (np. że pieniądze na edukację kulturalną w części są zapisane w edukacji, a w części – w kulturze) i łączne wydatki, jakie planuje się na określony cel.

Według audytora generalnego w Urzędzie Miasta Kraków Krzysztofa Pakońskiego, tworzenie budżetu zadaniowego to umiejętność wiązania zasobów gminy z konkretnymi produktami, które muszą spełniać określone prawem warunki, takimi jak utrzymanie 1 mkw. drogi, przyznawanie dodatków mieszkaniowych czy wydawanie praw jazdy. To też umiejętność patrzenia na te produkty przede wszystkim od strony celu, jaki chcemy osiągnąć, licząc koszty i oceniając efektywność dostarczenia produktów. Cel to podstawa, pod warunkiem że nie jest on zdefiniowany ogólnie, lecz konkretnie, ze wskazaniem przede wszystkim tych celów, których osiągnięcie ma dla danego samorządu charakter priorytetowy. Dlatego podczas tworzenia zadaniowego budżetu istotne jest, aby roczny plan finansowy został przygotowany na podstawie planów działań. Rezultaty trzeba mierzyć, oceniając z perspektywy celu efektywność. Takie rozliczanie zadań w kilku gminach umożliwia porównania i korzystanie z doświadczeń oraz tzw. dobrych praktyk.

Źródło: rp.pl

Pt., 21 Prn. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Jarosław Komża