Program Infrastruktura i Środowisko przewiduje przeznaczenie 80,5 mld zł na projekty transportowe w tym 45,9 mld zł na drogi (autostrady, drogi ekspresowe i krajowe), 20,1 mld na modernizację kolei, 8,3 mld zł na transport miejski. Rozdysponowano już ponad 64% środków. Podpisano 147 umów o dofinansowanie projektów transportowych na kwotę 90,8 mld, w tym dofinansowanie UE stanowi 51,6 mld zł.
Zagospodarowano 86 % środków POIiŚ na projekty drogowe i z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego. W budowie znajduje się ponad 430 km odcinków autostradowych, 676 km dróg ekspresowych i 211 km dróg krajowych (w tym 14 obwodnic). Cześć z tych inwestycji została już oddana do ruchu. Potencjał realizacyjny w sektorze drogowym jest więc tak ogromny, że dostępna alokacja UE nie jest wystarczająca.
Zawarto także 14 umów na kwotę 14 mld zł, w tym 6,7 mld zł dofinansowania z UE, na projekty kolejowe. Jest to blisko 35% przeznaczonej na to działanie alokacji, która, zgodnie z informacjami PKP, do końca roku sięgnie 50%. W ramach tych umów modernizuje się 315 km linii kolejowych (docelowo będzie ich około 600 km) i planuje się zakup 20 nowoczesnych składów zespolonych „Pendolino”, które obsłużą połączenie Śląska i Małopolski z Trójmiastem.
Szczegółowe informacje dotyczące wykorzystania środków na inwestycje transportowa można znaleźć w materiałach z wrześniowej konferencji „Nowy wymiar transportu w Programie Infrastruktura i Środowisko – wyzwania na przyszłość” na stronie Ministerstwa Rozwoju Regionalnego.
Źródło: MRR