Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Ochotnicze Straże Pożarne – finansowanie do zmiany

Ochotnicze Straże Pożarne – finansowanie do zmiany fotolia.pl

7 marca br. Konwentu Powiatów Województwa Łódzkiego podjął stanowisko w sprawie działania i finansowania jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych.

Starostowie przypominają w nim, że Ochotnicze Straże Pożarne finansowane są przede wszystkim ze środków samorządów gminnych przy wsparciu środkami publicznym z budżetu państwa, środkami samorządów województw oraz dodatkowo środkami przekazywanymi przez towarzystwa ubezpieczeniowe (środki niepubliczne). Te ostatnie przed zmianami były dystrybuowane przez Związek Ochotniczych Straży Pożarnych, z przeznaczeniem wyłączenie na cele przeciwpożarowe.  

Konwent Powiatów Województwa Łódzkiego stoi na stanowisku, że w wyniku zmian wprowadzonych w 2017 roku, finansowanie Ochotniczych Straży Pożarnych przysparza jednostkom samorządu terytorialnego szczebla powiatowego szereg problemów.

W związku z powyższym, dla zapewnienia ciągłości funkcjonowania OSP na odpowiednio wysokim poziomie, Konwent wnosi o konieczność realizacji następujących postulatów:

  1. Wsparcie finansowe działalności jednostek OSP leży w bezpośrednim interesie jednostek samorządu terytorialnego: gmin i powiatów. Dlatego koniecznością jest dokonanie zmian przepisów, uniemożliwiających przekazywanie dotacji celowej bezpośrednio z budżetu jednostki samorządowej (powiatu) na rzecz określonej jednostki OSP, np. na zakup sprzętu gaśniczego.
  2. Podział środków Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Firm Ubezpieczeniowych przez Państwową Straż Pożarną dla Ochotniczych Straży Pożarnych wymaga uspołecznienia poprzez udział w procesie rozpatrywania i zatwierdzania wniosków o dofinansowanie zakupów sprzętu ppoż. przez działaczy Związku Ochotniczych Straż Pożarnych.
  3. Należy zwiększyć finansowanie jednostek OSP należących do Krajowego Systemu Ratowniczo – Gaśniczego. W ostatnich latach poziom ten zmniejszył się o co najmniej połowę otrzymywanych dotychczas kwot.
  4. Państwowa Straż Pożarna nie realizuje w pełni zadania ustawowego w zakresie szkolenia podstawowego druhów jednostek OSP. Program jest zbyt rozbudowany i obszerny rzeczowo oraz czasowo. Należy zmodyfikować zasady szkolenia podstawowego i zwiększenie wydolności szkoleniowej strażaków ochotników przez Państwową Straż Pożarną.
  5. Należy rozpatrzyć możliwość wprowadzenia poprawek do Ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby wykonujące funkcje publiczne w charakterze radnych i organów wykonawczych samorządu terytorialnego. Ich udział we władzach OSP i Związku nie może być powodem do wygaszenia mandatu radnego, o ile stowarzyszenie uzyskany dochód przeznacza na cele statutowe, a sam zainteresowany nie otrzymuje żadnego wynagrodzenia.
  6. Obowiązujący przez lata stan regulacji finansowania OSP bardzo dobrze sprawdził się w praktyce funkcjonowania ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa. Jednakże  wsparcia finansowego wymagają również działania i organizacja związkowych imprez OSP na poziomie gmin, powiatów i województw oraz kraju, takich jak:
    1. zawody sportowo – pożarnicze;
    2. turnieje wiedzy pożarniczej;
    3. obozy szkoleniowo – wypoczynkowe Młodzieżowych Drużyn Pożarniczych;
    4. przeglądy – koncerty Orkiestr Dętych OSP
Pt., 30 Mrz. 2018 0 Komentarzy
Sylwia Cyrankiewicz-Gortyńska
sekretarz redakcji Sylwia Cyrankiewicz-Gortyńska