Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Rozwój inteligentnych systemów transportowych

Rozwój inteligentnych systemów transportowych fotolia.pl

Podpisano już 11 umów o dofinansowanie ze wszystkimi beneficjentami z listy konkursowej, na łączną kwotę blisko 500 mln zł dofinansowania UE w ramach Działania 8.3 Rozwój inteligentnych systemów transportowych, Programu Infrastruktura i Środowisko. To 90 proc. dostępnej alokacji, pozostałe 10 proc. stanowi  rezerwa odwoławcza, która zostanie przeznaczona na projekt o obniżonym dofinansowaniu oraz na projekty z listy rezerwowej.

Działanie to ma na celu usprawnienie zarządzania ruchem poprzez wdrażanie Inteligentnych Systemów Transportowych w transporcie drogowym, morskim, wodnym śródlądowym i miejskim oraz w transporcie intermodalnym i logistyce (transport intermodalny oznacza przewóz towarów przy użyciu co najmniej dwóch różnych gałęzi transportu np. samochodowy i kolejowy lub morski, kolejowy i samochodowy). 

Beneficjentami są JST, związki i porozumienia jednostek samorządu terytorialnego, zarządcy dróg oraz zarządcy infrastruktury komunikacyjnej.

Miasto Szczecin realizuje projekt „Poprawa funkcjonowania transportu miejskiego w aglomeracji szczecińskiej poprzez zastosowanie systemów telematycznych” o wartości 54,2 mln zł,  z czego dofinansowanie z Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego wynosi  29,3 mln zł.  Realizacja projektu pozwoli na poprawę funkcjonowania komunikacji miejskiej na obszarze aglomeracji, jej uatrakcyjnienie, a także zwiększenie bezpieczeństwa podróżnych. Cały projekt obejmie budowę i rozbudowę między innymi systemów:

  • biletu elektronicznego, który polegać będzie m.in. na wyposażeniu wszystkich pojazdów komunikacji miejskiej w kasowniki elektroniczne, zakupie biletomatów do sprzedaży biletów i kart miejskich;
  • zliczania potoków pasażerskich (informacja dotycząca poziomu zapełnienia pojazdów, pozwoli na dostosowanie częstotliwości i pojemności środków transportu obsługujących daną linię, trasę);
  • dynamicznej informacji pasażerskiej - .zakup i montaż tablic przystankowej informacji pasażerskiej, rozszerzenie funkcjonowania bezprzewodowego punktu dostępu do informacji pasażerskiej oraz instalację w 370 pojazdach multimedialnej informacji pasażerskiej;
  • monitoringu wizyjnego w pojazdach miejskich;
  • optymalizacji sieci komunikacyjnej - na podstawie danych zebranych z wszystkich systemów i urządzeń, korzystając z nowoczesnego serwera i oprogramowania, system sam dokona optymalizacji sieci i wskaże (zaproponuje) nowe linie, trasy objazdy;
  • transportu „na żądanie" - daje możliwość dowozu pasażerów (którzy wcześniej zamówili ten transport) z obszarów peryferyjnych, oddalonych od aglomeracji do krańcowych przystanków komunikacji miejskiej.

Ponadto w ramach projektu zostanie wybudowany system  lokalizacji i monitoringu pojazdów technicznych obsługujących „Akcję Zima" i systemu monitorowania transportu. Zamontowanie kamer pozwoli na śledzenie ruchu na kluczowych trasach komunikacyjnych i drogowych oraz w newralgicznych punktach aglomeracji.

Budowa Inteligentnego Systemu Transportowego w Koszalinie otrzymała 11,4 mln wsparcia z UE, a całkowita wartość inwestycji to 13,5 mln zł. Projekt obejmuje powołanie Centrum Zarządzania, Sterowania i Monitorowania Bezpieczeństwa Ruchu oraz stworzenie systemów:

  • Automatycznego Rozpoznania Tablic Rejestracyjnych (ARTR)
  • obszarowego sterowania sygnalizacją świetlną
  • monitoringu wizyjnego CCTV
  • video detekcji
  • preselekcji pojazdów przeciążonych
  • preselekcji pojazdów o przekroczonej wysokości
  • detekcji pojazdów przejeżdżających na czerwonym świetle
  • preselekcji pojazdów przekraczających dopuszczalną prędkość
  • informacji o wolnych miejscach parkingowych
  • znaków i tablic zmiennej treści.

System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej w Aglomeracji Górnośląskiej otrzyma 7,8 mln zł wsparcia unijnego. Projekt realizowany przez Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego obejmuje:

  • budowę Centrum Zarządzania Systemem Dynamicznej Informacji Pasażerskiej 
  • budowę infrastruktury komunikacyjnej z dwukierunkową transmisją danych i sygnałów sterujących pomiędzy poszczególnymi komponentami systemu
  • montaż tablic informacyjnych wraz z niezbędnymi urządzeniami przystankowymi
  • zakup oprogramowania użytkowego dla systemu wraz z licencjami, w tym specjalistycznego oprogramowania wspierającego analizy ruchu na terenie KZK GOP.

Projekt „Rozbudowa systemu detekcji na terenie miasta Gliwice wraz z modernizacją wybranych sygnalizacji świetlnych, etap I” otrzymał 24 mln wsparcia UE. Jego celem jest zwiększenie płynności ruchu i rozładowania korków ulicznych, a w konsekwencji zmniejszenie natężenia hałasu oraz liczby emitowanych przez pojazdy zanieczyszczeń.

Inwestycja obejmuje:

  • instalację i uruchomienie urządzeń punktów pomiaru ruchu pojazdów zlokalizowanych w obszarze skrzyżowań
  • wdrożenie systemu automatycznego zbierania danych o ruchu pojazdów z punktów pomiarowych
  • wdrożenie aplikacji udostępniania w trybie on-line danych o natężeniu ruchu w obszarze skrzyżowań
  • modernizację sygnalizacji świetlnych na skrzyżowaniach    
  • wykonanie punktów dostępowych do sieci radiowej WiMAX oraz sieci transmisji obrazu video na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną
  • wdrożenie inteligentnego sterowania sygnalizacjami świetlnymi 
  • wyposażenie pomieszczeń Centrum Sterowania Ruchem w budynku ZDM Gliwice.
Niedz., 28 Sp. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Barbara Łączna