Na szczególną uwagę, ze względu na kompleksowe rozstrzygnięcie kwestii postępowania organu w sprawie wniosku o udostępnienie informacji publicznej, która de facto nie jest informacją publiczną, zasługuje najnowsze orzeczenie WSA we Wrocławiu (z dnia 6 maja 2016 roku, sygn. akt: IV SAB/Wr 5/16). Sformułowano kilka tez jednoznacznie porządkujących czynności, jakie winien podjąć organ w takim przypadku.
Po pierwsze, ustawa o dostępie do informacji publicznej nie przewiduje żadnej szczególnej formy udzielenia informacji publicznej, udostępnienie informacji następuje w drodze czynności materialno-technicznej. Forma decyzji przewidziana została w art. 16 ust. 1 ustawy jedynie dla odmowy udostępnienia informacji publicznej oraz umorzenia postępowania o udostępnienie informacji w przypadku określonym w art. 14 ust. 2, więc gdy zachodzą określone w tym przepisie przesłanki do umorzenia postępowania. Z powyższego wynika, że wniosek o udostępnienie informacji publicznej rozpatruje się bądź przez udostępnienie informacji (czynność materialno-techniczna), bądź przez wydanie stosownej decyzji administracyjnej o odmowie udostępnienia informacji publicznej, bądź o umorzeniu postępowania.
Po drugie, bezczynność organu w udostępnieniu informacji publicznej występuje wtedy, gdy organ będąc właściwym i zobowiązanym do zareagowania na wniosek o udostępnienie informacji publicznej w sposób przewidziany ustawą o dostępie do informacji publicznej, wbrew przepisom prawa ani nie udostępnia w nakazanym terminie w drodze czynności materialno-technicznej żądanej informacji, ani też nie wydaje stosownej decyzji administracyjnej o odmowie udostępnienia informacji publicznej bądź o umorzeniu postępowania. Przy czym nie jest możliwe skuteczne podniesienie zarzutu bezczynności w sytuacji, gdy żądana informacja nie stanowi informacji publicznej (jak też gdy nie istnieje, czy też nie jest w posiadaniu organu). W takiej sytuacji organ nie jest zobowiązany ani do udostępnia żądanej informacji, ani do wydania decyzji o odmowie jej udostępnienia. Zdaniem WSA organ winien bez zbędnej zwłoki (za zachowaniem wskazanego w ustawie 14 dniowego terminu), przekazać skarżącemu w formie pisemnej informację, że wskazanych we wniosku informacji w formie określonej w tym wniosku nie udostępni, ponieważ nie są one informacją publiczną w rozumieniu ustawy o dostępie do informacji publicznej.