Urzędnika można za jego zgodą lub na jego wniosek przenieść do pracy w innej jednostce. Nowe zatrudnienie nie gwarantuje jednak dotychczasowych warunków pracy
Pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, można na jego wniosek lub za jego zgodą (nigdy więc bez aprobaty zatrudnionego; wniosek inicjuje zmiany a zgoda akceptuje propozycję pracodawcy) przenieść do pracy w innej jednostce. Ta może, ale nie musi być położona w tej samej miejscowości. Tak wynika z art. 22 ust. 1 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych.
Jak tłumaczy Krzysztof Baran w Komentarzu do ustawy o pracownikach samorządowych, LEX 2014, przeniesienie może nastąpić pomiędzy jednostkami usytuowanymi na różnych poziomach samorządu terytorialnego (gmina-powiat-województwo), a nie tylko w obrębie tego samego szczebla (np. gminy).
Taka zmiana jest dopuszczalna w każdym czasie. Pod warunkiem jednak, że nie narusza ważnego interesu jednostki, która dotychczas zatrudniała pracownika samorządowego, oraz przemawiają za tym ważne potrzeby po stronie jednostki przejmującej. Krzysztof Baran podaje, że z punktu widzenia pracodawcy zatrudniającego urzędnika przed przeniesieniem oznacza to brak negatywnych następstw przeniesienia (zakłóceń w jego funkcjonowaniu), a dla pracodawcy przejmującego konieczność obsady wolnego stanowiska.
Przeniesienie najczęściej ma charakter stały. Artur Rycak w Ustawa o pracownikach samorządowych. Komentarz, LEX 2013 wyjaśnia, że czasowe powierzenie pracy w innej jednostce jest oczywiście możliwe, odbywa się ono jednak w ramach delegacji służbowych i bez zmiany podmiotu zatrudniającego.
Przeniesienie dokonuje się w drodze porozumienia pracodawców. To ono będzie modyfikowało treść umowy o pracę w zakresie dotyczącym określenia pracodawcy samorządowego, a jak podaje Agnieszka Rzetecka – Gil w Ustawa o pracownikach samorządowych. Komentarz, LexisNexis 2009 – porozumienie dokonuje dodatkowo zmian - gdy zajdzie taka potrzeba - w zakresie określenia stanowiska pracy, wysokości i składników wynagrodzenia za pracę.
Warunki zatrudnienia przeniesionego urzędnika mogą bowiem ulec zmianie. Potwierdza to wyrok Sądu Najwyższego z 27 czerwca 2013 r., sygn. akt I PK 27/13. W orzeczeniu tym SN stwierdził, że przeniesiony do innej jednostki urzędnik nie zawsze ma zagwarantowane dotychczasowe warunki zatrudnienia. W analizowanej przez SN sprawie nastąpiła zmiana rodzaju umowy o pracę – z angażu bezterminowego na terminowy.
W przypadku przeniesienia nie sporządza się nowej umowy o pracę. A to dlatego, że nie dochodzi tu do rozwiązania stosunku pracy i dotychczasowy pracodawca nie ma obowiązku wydania świadectwa pracy. Akta osobowe pracownika wraz z pozostałą dokumentacją związaną ze stosunkiem pracy przekazywane są do tej jednostki, w której pracownik ma być zatrudniony.
Mamy zatem do czynienia z ciągłością zatrudnienia. Tak też uznał Sąd Najwyższy w wyroku z 11 czerwca 2013 r., sygn. akt I PK 2/13, w którym czytamy, że przeniesienie pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku urzędniczym do pracy w innej jednostce samorządowej w drodze porozumienia pracodawców na podstawie art. 22 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych nie powoduje rozwiązania stosunku pracy z pracodawcą dotychczasowym i nawiązania nowego stosunku pracy z jednostką, w której pracownik ma być zatrudniony.