Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Prawa pracownicze (8). Po przeniesieniu nie zawsze tak samo

Prawa pracownicze (8). Po przeniesieniu nie zawsze tak samo fotolia.pl

Urzędnika można za jego zgodą lub na jego wniosek przenieść do pracy w innej jednostce. Nowe zatrudnienie nie gwarantuje jednak dotychczasowych warunków pracy

Pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, można na jego wniosek lub za jego zgodą (nigdy więc bez aprobaty zatrudnionego; wniosek inicjuje zmiany a zgoda akceptuje propozycję pracodawcy) przenieść do pracy w innej jednostce. Ta może, ale nie musi być położona w tej samej miejscowości. Tak wynika z art. 22 ust. 1 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych.

Jak tłumaczy Krzysztof Baran w Komentarzu do ustawy o pracownikach samorządowych, LEX 2014, przeniesienie może nastąpić pomiędzy jednostkami usytuowanymi na różnych poziomach samorządu terytorialnego (gmina-powiat-województwo), a nie tylko w obrębie tego samego szczebla (np. gminy).

Taka zmiana jest dopuszczalna w każdym czasie. Pod warunkiem jednak, że nie narusza ważnego interesu jednostki, która dotychczas zatrudniała pracownika samorządowego, oraz przemawiają za tym ważne potrzeby po stronie jednostki przejmującej. Krzysztof Baran podaje, że z punktu widzenia pracodawcy zatrudniającego urzędnika przed przeniesieniem oznacza to brak negatywnych następstw przeniesienia (zakłóceń w jego funkcjonowaniu), a dla pracodawcy przejmującego konieczność obsady wolnego stanowiska.

Przeniesienie najczęściej ma charakter stały. Artur Rycak w Ustawa o pracownikach samorządowych. Komentarz, LEX 2013 wyjaśnia, że czasowe powierzenie pracy w innej jednostce jest oczywiście możliwe, odbywa się ono jednak w ramach delegacji służbowych i bez zmiany podmiotu zatrudniającego.

Przeniesienie dokonuje się w drodze porozumienia pracodawców. To ono będzie modyfikowało treść umowy o pracę w zakresie dotyczącym określenia pracodawcy samorządowego, a jak podaje Agnieszka Rzetecka – Gil w Ustawa o pracownikach samorządowych. Komentarz, LexisNexis 2009 – porozumienie dokonuje dodatkowo zmian - gdy zajdzie taka potrzeba - w zakresie określenia stanowiska pracy, wysokości i składników wynagrodzenia za pracę.

Warunki zatrudnienia przeniesionego urzędnika mogą bowiem ulec zmianie. Potwierdza to wyrok Sądu Najwyższego z 27 czerwca 2013 r., sygn. akt I PK 27/13. W orzeczeniu tym SN stwierdził, że przeniesiony do innej jednostki urzędnik nie zawsze ma zagwarantowane dotychczasowe warunki zatrudnienia. W analizowanej przez SN sprawie nastąpiła zmiana rodzaju umowy o pracę – z angażu bezterminowego na terminowy.

W przypadku przeniesienia nie sporządza się nowej umowy o pracę. A to dlatego, że nie dochodzi tu do rozwiązania stosunku pracy i dotychczasowy pracodawca nie ma obowiązku wydania świadectwa pracy. Akta osobowe pracownika wraz z pozostałą dokumentacją związaną ze stosunkiem pracy przekazywane są do tej jednostki, w której pracownik ma być zatrudniony.

Mamy zatem do czynienia z ciągłością zatrudnienia. Tak też uznał Sąd Najwyższy w wyroku z 11 czerwca 2013 r., sygn. akt I PK 2/13, w którym czytamy, że przeniesienie pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku urzędniczym do pracy w innej jednostce samorządowej w drodze porozumienia pracodawców na podstawie art. 22 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych nie powoduje rozwiązania stosunku pracy z pracodawcą dotychczasowym i nawiązania nowego stosunku pracy z jednostką, w której pracownik ma być zatrudniony.

Sob., 9 Kw. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Sylwia Cyrankiewicz-Gortyńska