Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

PPP. Rewitalizacja obszarów miejskich jako zadanie samorządów

PPP. Rewitalizacja obszarów miejskich jako zadanie samorządów fotolia.pl

Od wielu lat prowadzenie działań rewitalizacyjnych obszarów zdegradowanych jest przedmiotem zainteresowania  samorządów. Projekty, podejmowane najczęściej na terenach poprzemysłowych i powojskowych, obejmowały zazwyczaj komponent inwestycyjny: remonty, adaptacje lub rozbudowę obiektów, któremu często towarzyszyła  aktywizacja społeczności zamieszkujących tereny objęte rewitalizacją.

W latach 2004-2013  wysiłki rewitalizacyjne samorządów finansowane były w głównej mierze w formie dotacji, a następnie w formie instrumentów zwrotnych, pochodzących ze środków Unii Europejskiej, dostępnych w ramach Programów Operacyjnych. O zasadach, na jakich odbywać się miała aktywność rewitalizacyjna podmiotów publicznych, jak i o założeniach konkretnych projektów decydowały Lokalne Programy Rewitalizacji, uchwalane przez rady gmin po przeprowadzeniu konsultacji z podmiotami publicznymi jak i prywatnymi, aktywnymi na terenie danej gminy. W praktyce, wszelkie ich założenia podporządkowane były zasadom na jakich mogły być one „wsparte przez Unię”. Mimo pewnych sukcesów, doświadczenia rewitalizacyjne samorządów wskazują, że skala działań, przede wszystkim środków finansowych, w obszarze rewitalizacji jest niewystarczająca w stosunku do potrzeb. Konieczne jest więc pozyskanie dodatkowych środków finansowych, jak i lepsze planowanie procesów rewitalizacyjnych pod kątem ich efektywności ekonomicznej i trwałości.

W perspektywie 2014-2020 nowe środki na wsparcie działań rewitalizacyjnych zarezerwowano w programach operacyjnych krajowych, jak i regionalnych. Finansowe zaangażowanie w projektach rewitalizacyjnych po raz pierwszy zapowiada również rząd polski. W finansowaniu komponentu infrastrukturalnego działań rewitalizacyjnych rośnie rola instrumentów zwrotnych - preferencyjnych pożyczek udzielanych w ramach  działania Funduszy Rozwoju Obszarów Miejskich. Oczywista również staje się konieczność nawiązania współpracy z sektorem prywatnym w finansowaniu tego typu projektów. Formułą dla  współpracy w realizacji projektów rewitalizacyjnych jest partnerstwo publiczno-prywatne i projekty koncesyjne, szczególnie te, które umożliwiają efektywne zarządzanie zasobami majątkowymi, zaangażowanymi jako wkład strony publicznej. Co istotne, dla podmiotów publicznych zainteresowanych dalszym wsparciem ze środków UE, partnerstwo publiczno-prywatne wcale nie wyklucza korzystania ze środków unijnych (dotacyjnych jak i pożyczkowych), a wieloletni model funkcjonowania projektów hybrydowych zapewnia również społeczną i ekonomiczną trwałość tychże przedsięwzięć. Znaczna wartość nakładów budżetowych, przeznaczonych w najbliższych latach na działania rewitalizacyjne, jak i potrzeba dokładniejszego uregulowania tego procesu, wymaga podjęcia stosownych działań legislacyjnych. Najważniejszym z nich jest uchwalenie ustawy o rewitalizacji, której założenia były przedmiotem szerokich konsultacji zakończonych w kwietniu 2015 r.

Bartosz Korbus

Niedz., 5 Kw. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Super User