Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Uchwała o odwołaniu skarbnika nie może zawierać terminu i sposobu ustania stosunku pracy

Uchwała o odwołaniu skarbnika nie może zawierać terminu i sposobu ustania stosunku pracy fotolia.pl

Kompetencja rady ogranicza się wyłącznie do odwołania skarbnika z pełnionej funkcji. Rada nie jest uprawniona do określania skutków odwołania w sferze stosunku pracy osoby odwołanej, tj. do ustalania z jaką datą kończy się stosunek pracy oraz w jakim trybie zostanie on zakończony – stwierdził Wojewoda Mazowiecki w niedawnym rozstrzygnięciu nadzorczym.

Rada rozwiązuje „z dniem”

Rada gminy podjęła uchwałę w sprawie odwołania skarbnika gminy. W § 2 uchwały rada postanowiła również, że stosunek pracy ze skarbnikiem ulega rozwiązaniu z określonym dniem (tj. oznaczonym konkretną datą) i na mocy porozumienia stron.

Odwołany skarbnik zwrócił się z wnioskiem do Wojewody o stwierdzenie nieważności uchwały w zakresie § 2, bowiem nie wnioskował on o rozwiązanie umowy o pracę za porozumieniem stron i nie podpisywał żadnego porozumienia zarówno z radą, jak też z wójtem. Skarbnik argumentował również, że odwołania z funkcji skarbnika to kompetencja rady, a rozwiązanie umowy o pracę to kompetencja wójta.

Istota uchwały ws. odwołania skarbnika

Zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym (usg) do wyłącznej właściwości rady gminy należy powoływanie i odwoływanie na wniosek wójta skarbnika gminy będącego głównym księgowym budżetu. Uchwała podejmowana przez radę jest aktem z zakresu administracji publicznej, który podlega nadzorowi wojewody oraz sądu administracyjnego.

Przed podjęciem uchwały wójt musi złożyć do rady pisemny wniosek o odwołanie skarbnika. Jest to jego wyłączna kompetencja, która nie podlega żadnym ograniczeniom co do formy i treści wniosku, czy też wskazania powodu odwołania, jak również nie wymaga sformalizowanej procedury.

Uchwała o odwołaniu skarbnika wywołuje jednocześnie skutki w sferze jego stosunku pracy, ponieważ jest jednocześnie aktem rozwiązującym stosunek pracy, tj. za wypowiedzeniem którejkolwiek ze stron, bez wypowiedzenia (np. z przyczyn dyscyplinarnych), czy też na pomocy porozumienia stron. Skutek ten ma bez wątpienia charakter cywilnoprawny – zobowiązaniowy.

Jednakże ocena tych skutków prawnych może być dokonana wyłącznie w oparciu o przepisy Kodeksu pracy (Kp). Zgodnie z art. 70 § 1 i § 2 Kp pracownik zatrudniony na podstawie powołania może być w każdym czasie – niezwłocznie lub w określonym terminie – odwołany ze stanowiska przez organ, który go powołał. Jednocześnie odwołanie jest równoznaczne z wypowiedzeniem umowy o pracę.

Z kolei art. 7 pkt 1 ustawy o pracownikach samorządowych określa kompetencje wójta do podejmowania czynności w zakresie stosunku pracy wobec skarbnika gminy. Oznacza to, że to wójt gminy władny jest do stwierdzenia w jakim trybie i w jakim terminie nastąpi rozwiązanie umowy o pracę osoby odwołanej z funkcji skarbnika. Precyzując – do wyłącznej kompetencji wójta należy zatem zawarty stosunek porozumienia stron w sprawie rozwiązania stosunku pracy, czy też wypowiedzenie stosunku pracy na podstawie art. 70 Kp.

Skoro uchwała o odwołaniu skarbnika jest aktem z zakresu administracji publicznej, a skutki odwołania mają charakter cywilnoprawny, to rada nie może rozstrzygać o istnieniu pomiędzy pracownikiem a pracodawcą stosunku pracy. Skutki uchwały dotykające sfery publicznoprawnej nie mogą być przenoszone na stosunek o charakterze zobowiązaniowym, jakim jest stosunek pracy.

Ile może rada?

Kompetencja rady gminy ogranicza się wyłącznie do odwołania skarbnika z pełnionej funkcji. Rada nie jest uprawniona do określania skutków odwołania w sferze stosunku pracy osoby odwołanej, tj. do ustalania z jaką datą kończy się stosunek pracy tej osoby oraz w jakim trybie zostanie on zakończony. Te okoliczności, jak również wypływające z nich uprawnienia i roszczenia finansowe osoby odwołanej może kształtować wyłącznie wójt gminy.

Rozstrzygnięcie

Wojewoda stwierdził nieważność uchwały w części dotyczącej omawianego § 2 uchwały, bowiem rada w sposób nieuprawniony wkroczyła w kompetencje wójta wynikające z art. 7 pkt 1 ustawy o pracownikach samorządowych w związku z art. 31 § 1 Kp. W ocenie organu nadzoru ingerencja rady istotnie narusza prawo, bowiem odbyła się z przekroczeniem przez nią kompetencji.

Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Mazowieckiego z 17.07.2024 r., znak: WP-S.4131.2.2024

Źródło: www.gov.pl 

Czw., 8 Sp. 2024 0 Komentarzy Dodane przez: Przemysław Matysiak