NIK opublikował raport z kontroli prowadzonej w przedmiocie „Organizacja i finansowanie szkoleń dla pracowników administracji publicznej”. Skontrolowano 26 instytucji administracji publicznej, w tym 14 jednostek samorządu terytorialnego (urzędy gmin, miast i starostwa powiatowe)w okresie od 1 stycznia 2012 roku do 30 czerwca 2014 roku.
Raport z kontroli
Celem przedmiotowej kontroli była ocena adekwatności prowadzonej polityki szkoleniowej do właściwej realizacji zadań administracji publicznej, a w szczególności ocena:
- procesu diagnozowania i planowania potrzeb w zakresie rozwoju zawodowego pracowników,
- zasad oraz spełniania warunków uczestnictwa pracowników w szkoleniach i innych formach podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
- przydatności szkoleń i wykorzystania nabytej wiedzy dla realizacji zadań i celów jednostki,
- wydatkowania środków przeznaczonych na szkolenia.
Wnioski i zalecenia pokontrolne
Polityka szkoleniowa była z reguły trafiona - adekwatna do potrzeb, zadań i celów tych instytucji, a pracodawcy ułatwiali swoim pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych. Tematy szkoleń finansowanych ze środków publicznych co do zasady wpisywały się w zakres zadań publicznych realizowanych przez dany urząd i zakres obowiązków pracowników skierowanych na szkolenie. Spośród tematów szkoleń dominowały dotyczące:
- finansów publicznych,
- prawa administracyjnego,
- udzielania zamówień publicznych,
- dostępu do informacji publicznej.
Największe zastrzeżenia NIK dotyczyły ewaluacji szkoleń – aż 20 skontrolowanych jednostek nie oceniało ich przydatności i osiągniętych efektów, nie weryfikując tym samym korzyści z ich przeprowadzenia i sfinansowania. Istotnym uchybieniem jest braku systematycznego planowania potrzeb szkoleniowych w połowie skontrolowanych jednostek samorządu terytorialnego. Jak wynika z raportu, w 7 jednostkach analiza rzeczywistych potrzeb instytucji oraz organizacja systemu podnoszenia kwalifikacji pracowników nie były prowadzone w sposób systematyczny; nie opracowywano planów szkoleń a podstawą planu wydatków na ten cel były najczęściej koszty poniesione w latach poprzednich.
Jak ocenia NIK, nierzetelna analiza potrzeb oraz brak wyznaczania celów w działalności szkoleniowej świadczyły o braku odpowiednich mechanizmów kontroli zarządczej, nie zapewniając efektywnej alokacji ograniczonych zasobów.
Źródło: NIK