Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Gminy wiejskie o zadaniach zleconych

Gminy wiejskie o zadaniach zleconych fotolia.pl

W opinii Związku Gmin Wiejskich RP należy ustalić jednolitą dla całego kraju kalkulację kosztów procedur wykonywania zadań zleconych z administracji rządowej. Kalkulacja powinna być podstawą do naliczenia dotacji.

Sprawa niewspółmiernej wielkości dotacji dla JST na finansowanie zadań administracji rządowej do rzeczywistych kosztów ich realizacji, od lat podnoszona jest przez środowisko samorządowe.

W opinii samorządowców z gmin wiejskich i miejsko-wiejskich, każdy samorząd powinien otrzymywać stałą kwotę dotacji w wysokości kosztów średniego wynagrodzenia jednego etatu pracownika administracji publicznej. Miałby być to wydatek stały, wynikający z tytułu gotowości urzędu administracji samorządowej do świadczenia usług z zakresu administracji rządowej.

Przyznawane gminom, powiatom i województwom samorządowym dotacje na wykonywanie zadań zleconych z administracji rządowej są z roku na rok niższe. Najbardziej niedofinansowane są zadania związane z rejestracją stanu cywilnego. Coraz częściej przekazywane przez rząd środki nie wystarczą nawet na zatrudnienie niezbędnych urzędników.  – Ustalone dla gmin w ostatnich latach dotacje nie pokrywały nawet 50-60 proc. koniecznych wydatków. Według przewodniczącego ZGW RP Marka Olszewskiego, w bieżącym roku wiele gmin otrzymało dotacje o 25 proc. niższe niż w roku poprzednim. W efekcie małe gminy otrzymały mniej niż 20 tys. zł, co nie wystarczyło nawet na jeden etat wykwalifikowanego pracownika. Dlatego jeszcze w 2015r. powinny zostać zwiększone dotacje dla gmin wiejskich i miejsko-wiejskich na wykonywanie zadań zleconych, wynikających z ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego, ustawy o ewidencji ludności oraz ustawy o dowodach osobistych.

Źródło: zgwrp.pl
Sob., 7 Lst. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Jarosław Komża