Skargi tego rodzaju są załatwiane w samodzielnym, wewnętrznym, jednoinstancyjnym postępowaniu, kończącym się czynnością faktyczną polegającą na zawiadomieniu skarżącego o sposobie załatwienia sprawy – taka teza była podstawą wydania przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach postanowienia w sprawie o sygn. akt: II SA/Ke 360/15.
Czego dotyczy sprawa?
Do Urzędu Miasta i Gminy wpłynęła skarga na działanie Burmistrza Miasta i Gminy w sprawie pogłębiania rowów, wstawiania przepustów i utwardzania dróg dojazdowych do pól. Skarga ta uchwałą Rady Gminy została uznana za bezzasadną. Skarżący złożył za pośrednictwem Rady Gminy skargę do WSA, w której nie zgodził się ze stanowiskiem Rady co do bezzasadności jego skargi.
Organ wniósł o jej odrzucenie jako niedopuszczalnej względnie o jej oddalenie.
Rozstrzygniecie WSA
Sąd przyznał rację organowi. Kwestie zawarte w skardze do WSA nie mogą być przedmiotem merytorycznej kontroli sądowej, albowiem skarga nie została wniesiona na akt lub czynność, o jakim mowa w ustawie Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (dalej „Ppsa”). Zgodnie z Ppsa, kontrola działalności administracji publicznej przez sądy administracyjne obejmuje orzekanie w sprawach skarg na konkretne działania i/lub zaniechania (bezczynność) administracji. Wyszczególnienie przez ustawodawcę aktów owej działalności jest wyczerpujące, a to oznacza, że skarga wniesiona w jakichkolwiek innych przypadkach jest niedopuszczalna.
W niniejszej sprawie mamy do czynienia ze skargą obywatelską, której przedmiotem mogą być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw (art. 227 kpa). Rozstrzygnięcia podejmowane przez organy administracji w ramach rozpoznawania skarg obywatelskich nie podlegają zaskarżeniu do sądu administracyjnego, gdyż nie należą do żadnej z kategorii aktów wymienionych katalogu z Ppsa.
WSA wskazał, że także uchwały organów jednostek samorządu terytorialnego, podjęte w wyniku skargi wniesionej na podstawie art. 227 kpa, tj. takie jak zaskarżona w niniejszej sprawie, nie są uchwałami z zakresu administracji publicznej i tym samym nie podlegają zaskarżeniu do sądu administracyjnego. Przyjmuje się, że uchwały podjęte w wyniku skargi na zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez organy albo przez ich pracowników, są takimi samymi czynnościami informującymi o sposobie załatwienia skargi, jak i czynności innych organów wymienionych w art. 229 kpa, którym forma uchwały nie jest przypisana. Dlatego też nie służy na nie skarga do sądu administracyjnego.
Źródło: orzeczenia NSA