Zarząd Związku Miast Polskich domaga się konsekwentnego wdrożenia w ramach nowelizacji konsekwencji uchwały NSA z dnia 24 czerwca 2013 r. nr I FPS 1/13 w sprawie statusu gminnych jednostek budżetowych. Kwestia ta była już wcześniej przedmiotem sporów, a nawet spraw sądowych. Sąd jednoznacznie przeciął te spory, wskazując, że jednostki budżetowe nie posiadają samodzielności finansowej ani podatkowej.
ZMP nie zgadza się na proponowany w projekcie sposób ustalania proporcji, który polega na swoistych negocjacjach między podatnikiem a urzędnikiem skarbowym, kończonych dyktatem tego ostatniego, wydawanym w formie decyzji. Projekt nie zawiera żadnych dyspozycji co do sposobu ustalania tych proporcji, daje za to ministrowi finansów delegację do określenia w formie rozporządzenia przykładowych sposobów określania proporcji oraz danych, które mogą być w tej procedurze wykorzystywane. Pozostaje to w jaskrawej sprzeczności z art. 217 Konstytucji RP, który stanowi, że nakładanie podatków, innych danin publicznych, określanie podmiotów, przedmiotów opodatkowania i stawek podatkowych, a także zasad przyznawania ulg i umorzeń oraz kategorii podmiotów zwolnionych od podatków następuje w drodze ustawy. Dyrektywa UE daje państwom członkowskim prawo swobodnego działania w tym zakresie, jednak nie oznacza to działania niezgodnego z Konstytucją RP.
ZMP nie zgadza się na zawarte w projekcie przepisy przewidujące możliwość działania prawa wstecz – w tym podejmowania decyzji o ustaleniu proporcji opodatkowania w stosunku do wcześniejszych okresów rozliczeniowych.
Przeciwnie, oczekuje wprowadzenia jednoznacznej regulacji o charakterze przepisu przejściowego na wzór art, 6 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2005 r. nr 90, poz.756). Polska nie korzystała dotąd z możliwości stosowania współczynnika określającego proporcje opodatkowania, zatem żadne nowe przepisy w tym zakresie (nowe ustępy w art. 86) nie mogą działać wstecz, to znaczy dotyczyć:
- korekt dokonywanych w odniesieniu do środków trwałych oraz wartości niema-terialnych i prawnych, nabytych przed dniem wejścia w życie nowelizacji,
- wszelkich innych rozliczeń dotyczących działań wykonanych przez dniem wejścia w życie nowelizacji,
- działań rozpoczętych przed dniem wejścia w życie nowelizacji, w sprawie których zostały zawarte umowy określające finansowanie tych działań.
ZMP nie zgadza się również na wygaśnięcie z mocy prawa z dniem 1 lipca 2015 r. otrzymanych przez podatników interpretacji indywidualnych (art. 5 ust. 1 projektu, niezapowiedziany w założeniach). Przepis ten powinien zamiast tego stanowić, że interpretacje te z mocy prawa nie dotyczą do zakupów i innych działań, prowadzonych po wejściu w życie nowelizacji ustawy. Nie można ich unieważnić w stosunku do czynności prowadzonych zgodnie z prawem przed dniem wejścia w życie nowelizacji.
Wobec powyższego, podzielając także uwagi szczegółowe, zawarte w stanowisku Unii Metropolii Polskich z dnia 3 października 2014 r., Zarząd ZMP negatywnie opiniuje resortowy projekt zmian w ustawie o podatku od towarów i usług.