Sytuacja Polek na rynku pracy jest kiepska. Same kobiety przyznają jednak, że to mężczyźni dysponują cechami w dużym stopniu ułatwiającymi zawodową rywalizację
Firma Henkel Polska w trakcie tegorocznego Kongresu Kobiet przeprowadziła badanie opinii dotyczące sytuacji polskich kobiet na rynku pracy. Badanie "Polka na rynku pracy 2014" (przeprowadzone podczas VI Kongresu Kobiet 9-10 maja br., metodą ankietową na próbie 350 uczestniczek wydarzenia) pokazało, że w 25. rocznicę transformacji ustrojowej pozycja kobiet jest nadal słaba. Blisko 80% uczestniczek badania przyznało, że spotkało się z sytuacjami nierównego traktowania w pracy.
Ponad 90% kobiet prawie jednomyślnie stwierdziło, że ich sytuacja na rynku pracy, szczególnie w kwestii wynagrodzeń i szans na awans, jest trudniejsza niż sytuacja mężczyzn.
60% wskazało na panujące wśród pracodawców przekonanie, że kobiety są, z różnych powodów, "mniej wartościowymi pracownikami". Co trzecia uważa, że na szanse kobiet na rynku pracy wpływa konieczność łączenia ról domowych i zawodowych. W efekcie "kobiety nie mogą poświęcić się pracy w równym stopniu, co mężczyźni".
Takie spojrzenie na rzeczywistość ma zapewne związek z osobistymi doświadczeniami. Aż 45,1% kobiet przyznało w ankiecie, że na własnej skórze doświadczyły niesprawiedliwego traktowania w pracy, a kolejne 34,5% o sytuacji nierównego traktowania słyszało od rodziny bądź znajomych.
Jednocześnie, to samo badanie pokazuje, że to mężczyźni dysponują cechami w dużym stopniu ułatwiającymi im rywalizację w miejscu pracy. Same kobiety za główne cechy pracowników - mężczyzn uznały: ambicję (56%), potrzebę współzawodnictwa (50%) i zadaniowość (34%). Z kolei kobiety w pracy charakteryzuje według nich zupełnie co innego: sumienność (64,8%), profesjonalizm (37,4%) oraz umiejętność współpracy (30,3%).
Źródło: www.forbes.pl