Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Zakaz zawierania porozumień administracyjnych przez związek komunalny

Zakaz zawierania porozumień administracyjnych przez związek komunalny fotolia.pl

Związek komunalny nie może zawierać porozumień administracyjnych celem przenoszenia zadań i kompetencji uzyskanych od gmin będących jego członkami na rzecz innych gmin (Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 27 września 2012 r., III SA/Kr 13/12).

Na skutek utworzenia związku komunalnego dochodzi do powstania nowego, odrębnego od gmin podmiotu prawa, posiadającego osobowość prawną, który przejmuje do wykonywania ściśle określone w tym porozumieniu zadania gmin i w ślad za tym otrzymuje także kompetencje do wykonania tych zadań. Związek wykonuje te zadania w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, nie oznacza to jednak, że związek komunalny staje się w ten sposób w pełni samodzielnym podmiotem prawa, który wstępuje w miejsce gminy, przejmując wszelkie jej kompetencje. Zakres zadań przekazanych związkowi jest ściśle określony w zawartym porozumieniu i poza ten zakres związek komunalny nie może wykraczać.

Powstanie związku komunalnego nie oznacza przejęcia przez ten związek także kompetencji do zawierania porozumień administracyjnych. Porozumienia administracyjne są bowiem szczególną formą „umowy” o charakterze publicznoprawnym, zawieranej między organami administracji publicznej. Jej specyfika w porównaniu z umową cywilnoprawną polega na tym, że przedmiotem porozumienia administracyjnego są zadania publiczne wraz z kompetencją do ich wykonywania. Fundamentalna dla prawa administracyjnego zasada kompetencyjności przewiduje, że kompetencje administracyjne, a więc prawo i jednocześnie obowiązek organów administracji publicznej do wykonywania zadań z zakresu administracji publicznej, wynikać musi z ustawy, nie wolno jej domniemywać ani przenosić, chyba że ustawa do tego w sposób wyraźny upoważnia. A zatem zawarcie porozumienia administracyjnego, którego istotą jest przenoszenie kompetencji administracyjnej, jest możliwie jedynie wówczas, gdy ustawa do tego wyraźnie upoważnia. Art. 74 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym przewiduje, że to gminy mogą zawierać porozumienia międzygminne w sprawie powierzenia jednej z nich określonych przez nie zadań publicznych. W obowiązującym systemie prawa nie ma zatem wyraźnej normy prawnej, z której wynikałaby kompetencja związków komunalnych do zawierania porozumień administracyjnych. Oznacza to zakaz takiego działania. Brak wyraźnego ustawowego upoważnienia do takiego działania na rzecz związku komunalnego należy odczytywać jako zakaz, zgodnie bowiem z zasadami praworządności i legalności działania administracji publicznej, uprawniona jest ona do podejmowania jedynie takich działań, do których prawo ją wyraźnie upoważnia. Jeszcze raz podkreślić z całą mocą należy, że kompetencji administracyjnej nie wolno domniemywać. Jeżeli zatem z obowiązującym systemie prawnym nie ma wyraźnej normy przyznającej związkom międzygminnym kompetencji do zawierania porozumień administracyjnych, to znaczy, że związki międzygminne takiej kompetencji nie mają.

Nieprzypisany: Nieprzypisany

Niedz., 1 Czrw. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka