Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Wchodzi w życie ustawa wprowadzająca ułatwienia w e-komunikacji z urzędami

Wchodzi w życie ustawa wprowadzająca ułatwienia w e-komunikacji z urzędami fotolia.pl

Nowe przepisy mają usprawnić funkcjonowanie Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP). Ustawa m.in. wprowadza obowiązek korzystania przez podmioty publiczne z elektronicznej skrzynki podawczej (ESP). Dzięki temu elektroniczna wymiana dokumentów z urzędami zostanie zrównana z formą „papierową” (chodzi o korespondencję przekazywaną drogą elektroniczną podpisaną profilem zaufanym albo podpisem kwalifikowanym, a nie zwykły email). Doręczenie pism przez internet ma inicjować obywatel poprzez złożenie podania w formie dokumentu elektronicznego przez ESP, wystąpienie do danej instytucji o takie doręczenie lub wyrażenie zgody na tę formę korespondencji i wskazanie adresu elektronicznego.

Na ePUAP utworzona zostanie baza adresów ESP wykorzystywanych przez podmioty publiczne. Urzędy mają przekazywać ministrowi administracji i cyfryzacji wzory dokumentów elektronicznych, które mają zostać umieszczone w centralnym repozytorium, oraz opis usługi realizowanej przy ich wykorzystaniu do zamieszczenia na ePUAP. Urzędy będą również udostępniać formularze elektroniczne. Ustawa wprowadza możliwość oferowania usług na ePUAP przez podmioty inne niż publiczne. Ponadto rozszerza sieć punktów potwierdzania profilu zaufanego ePUAP np. będzie nim mógł być bank krajowy bądź operator pocztowy.

Nowelizacja przewiduje również, że strony postępowań administracyjnych będą miały dostęp do akt swoich spraw przez internet. Ustawa dopuszcza też formę dokumentu elektronicznego m.in. przy udzielaniu pełnomocnictwa procesowego, składaniu zeznań lub wyjaśnień, sporządzaniu przez urzędnika adnotacji, wezwaniu na rozprawę. Dopuszcza także zgodę na stałe komunikowanie się z daną osobą, w ramach postępowania administracyjnego, drogą elektroniczną w określonej kategorii spraw. Dokumenty będą mogły być doręczane drogą elektroniczną także osobom mieszkającym za granicą lub firmom mającym siedzibę poza Polską, jeśli nie ustanowiły mieszkającego w kraju pełnomocnika.

Wprowadzono tzw. fikcję e-doręczeń dokumentów (w przypadku nieodebrania pisma w formie dokumentu elektronicznego w terminie 14 dni od dnia pierwszego zawiadomienia dokument będzie uważało się za doręczony).

Nowelizacja przewiduje również, że podmioty publiczne, służby specjalne, Kancelaria Sejmu, Kancelaria Senatu, Kancelaria Prezydenta RP, Narodowy Bank Polski, agencje wykonawcze (np. Agencja Mienia Wojskowego czy Narodowe Centrum Nauki) oraz inne podmioty uprawnione do wykonywania praw majątkowych do programów komputerowych opracowanych przez pracowników w ramach wykonywania obowiązków służbowych mogą umożliwić sobie wzajemnie nieodpłatne korzystanie z tych programów.

Sejm uchwalił ustawę 10 stycznia 2014 r. Prezydent podpisał ustawę 29 stycznia 2014 r.

Nowelizacja wchodzi w życie 11 maja 2014 r. z wyjątkiem przepisów dotyczących m.in. elektronicznej skrzynki podawczej, które zaczną obowiązywać od 11 sierpnia 2014 r. oraz regulacji odnoszących się do wydawania i doręczania zaświadczeń w formie dokumentu elektronicznego, które wejdą w życie 1 stycznia 2016 r.

Źródło: Sejm RP

Niedz., 18 Mj. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka