Celem projektu nowelizacji ustawy jest uregulowanie kwestii dotyczącej podziału środków rezerwy subwencji ogólnej w związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego ze stycznia 2013 r.
Przyjęte w projekcie nowelizacji ustawy rozwiązania będą podstawą do przekazania jednostkom samorządu terytorialnego (jst) dodatkowych środków z budżetu państwa. Nowe przepisy powinny wejść w życie jeszcze w 2013 r., aby JST mogły skorzystać ze środków rezerwy subwencji ogólnej.
Określono, że rezerwa subwencji ogólnej będzie przeznaczona dla:
- JST, w których dochody są niższe od średnich dochodów gmin, powiatów i województw (dzięki temu dodatkowe dochody będą wzmacniały system wyrównawczy i wspierały jednostki o niskich dochodach);
- JST realizujących zadania własne z zakresu pomocy społecznej (np. na poprawę funkcjonowania domów pomocy społecznej) oraz jednostek, które zostały dotknięte stratami w infrastrukturze w wyniku zdarzeń losowych;
- gmin, które w roku budżetowym dokonały wpłat do budżetu państwa.
Przyjęto, że 16 grudnia każdego roku budżetowego będzie datą podziału środków rezerwy subwencji ogólnej. Data ta powiązana jest z terminem przekazywania ostatniej raty części wyrównawczej subwencji ogólnej oraz z faktem, że rezerwa ta w części pochodzi ze zwrotów nienależnych kwot z subwencji ogólnej.
Podział rezerwy subwencji ogólnej będzie dokonywany przez ministra finansów w porozumieniu z reprezentacją jednostek samorządu terytorialnego. Podstawę do wyliczenia rezerwy będą dane o wielkości subwencji ustalonej na rok budżetowy. Do podziału przyjmowane będą dochody i wydatki za rok bazowy wskazane w sprawozdaniach JST, z uwzględnieniem korekt złożonych do 30 czerwca roku budżetowego do właściwych regionalnych izb obrachunkowych. Korekty te są przekazywane do Ministerstwa Finansów. Takie rozwiązanie umożliwi ministrowi finansów uruchamianie pieniędzy na zdarzenia losowe.
Źródło: KPRM