Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Historia samorządu „z myszką”. Obniżenie dotacji przyznanej w reskrypcie

Historia samorządu „z myszką”. Obniżenie dotacji przyznanej w reskrypcie fotolia.pl

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych reskryptem z dnia 10 lipca 1931 r. za pośrednictwem Wojewody Pomorskiego zawiadomiło Pomorski Wojewódzki Związek Komunalny, że wskutek trwającego światowego kryzysu gospodarczego, powodującego obniżenie się dochodów państwowych, Rząd zmuszony jest do obniżenia kredytu, przewidzianego na dotację dla pomienionego związku o 50% sumy przyznanej w reskrypcie MSW, zatwierdzającego budżet na rok 1931/32 tj. do sumy 634.2352 zł. 50 gr. W związku z powyższym Pomorski Wojewódzki Związek Komunalny winien zmniejszyć swoje wydatki, ażeby zrekompensować zmniejszenie wpływów, przede wszystkim zaś wydatki osobowe, zasiłki, subwencje, koszty reprezentacyjne, remuneracyjne, sumy dyspozycyjne, kredyty na zakupy i na wszelkie inwestycje oraz zapomogi.

Najwyższy Trybunał Administracyjny, do którego zaskarżył PWZK powyższą decyzję, rozpoznawszy zarzuty skargi w związku ze stanem faktycznym ujawnionym w aktach i wywodami władzy pozwanej, rozważył co następuje:

... Skarga podnosi, że zaskarżona decyzja łamie gospodarczą działalność Związku, uniemożliwiając Związkowi wykonanie przyjętych na siebie na mocy zatwierdzonego budżetu obowiązków. Tym zarzutom skargi nie sposób odmówić słuszności. Prawodawca polski wymaga od związków komunalnych, ażeby gospodarkę swą prowadziły planowo i przezornie. Wyrazem tej woli prawodawcy są przepisy zarówno ustawy o tymczasowym uregulowaniu finansów komunalnych..., jak i przepisy rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej o obowiązku i sposobie pokrywania wydatków przez związki komunalne... Wedle przepisów budżet winien być opracowany, uchwalony i przez władze nadzorczą zatwierdzony, przed rozpoczęciem roku obrachunkowego. W ścisłym związku z powyższymi zasadami pozostają przepisy art. 39 ustawy o tymczasowym uregulowaniu finansów komunalnych, które ustanawiają prekluzyjny termin 30-dniowy dla władzy nadzorczej do zatwierdzenia uchwał związków komunalnych z tym, że gdy w oznaczonym terminie nie nastąpi odmowa władzy zatwierdzania uchwały, względnie nie wpłynie żądanie uzupełnienia uchwały, - uchwała ta po upływie 30 dni od dnia jej przedłożenia uważana ma być za zatwierdzoną i związek komunalny może przystąpić do jej wykonania...

Skoro zatem, w myśl przytoczonych przepisów, milczenie ze strony władzy nadzorczej w ciągu oznaczonego w ustawie terminu po przedłożeniu przez Związek komunalny budżetu swego do zatwierdzenia, upoważnia Związek do uważania budżetu za zatwierdzony i przystąpienia do jego wykonania, przy czym Związek może już oprzeć na tym budżecie plan swojej gospodarki, zawierać w imieniu gmin odnośne umowy i przyjmować odnośne zobowiązania...

Władza pozwana, powołując się na ustawę skarbową z dnia 21 marca 1931 r. oświadcza, że skoro przyznana Pomorskiemu Wojewódzkiemu Związkowi Komunalnemu dotacja weszła do budżetu państwowego, ulega ona automatycznie kompresji na równi z innymi tegoż budżetu pozycjami w miarę konieczności finansowych, i że obniżenie dotacji władny jest zarządzić Minister Skarbu w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych... Poglądu tego Najwyższy Trybunał Administracyjny nie podziela.

Budżet nie stwarza żadnych norm prawnych w znaczeniu materjalnem..., a dotacja na rzecz PWZK ustanowiona została na mocy ustawy z dn. 11 sierpnia 1923 r.... i dlatego należy dojść do wniosku, że przepisy ustawy skarbowej z dnia 21 marca 1931 r. nie upoważniły władzy administracyjnej do obniżenia tej dotacji.

Niewątpliwie przytoczone w zaskarżonym orzeczeniu powody powziętego zarządzenia, a mianowicie trudności Skarbu Państwa spowodowane przez przewlekły światowy kryzys gospodarczy, mogą w całości uzasadnić celowość powziętej przez władzę decyzji, Najwyższy Trybunał Administracyjny powołany jest wyłącznie do oceny legalności orzeczeń i zarządzeń władz administracyjnych, celowości wydanego zarządzenia oceniać nie może, a zmuszony jest stwierdzić niezgodność zaskarżonego orzeczenia z przepisami obowiązującymi.

W tym stanie rzeczy Najwyższy Trybunał Administracyjny, podzielając odnośne zarzuty skargi, uchylił zaskarżone orzeczenie, jako niezgodne z ustawą.

Na podstawie: Samorząd terytorialny, Rok VI, 1934 r. Zeszyt 1, Warszawa, Wydawnictwo Związku Powiatów Rzplitej Polskiej

Co to jest reskrypt?

Reskrypt (łac. rescriptum - odpowiedź pisemna) - to akt normatywny wychodzący z kancelarii cesarskiej (constitutiones), który ze względu na formę przybrał postać reskryptu. Reskrypt jest to odpowiedź cesarza na zapytania urzędników, sędziów lub osób prywatnych w kwestiach prawnych. Po skodyfikowaniu edyktu pretorskiego cesarz stał się viva vox iuris civilis (żywym głosem prawa cywilnego), a poprzez reskrypty dokonywał autentycznej interpretacji obowiązującego prawa. Odpowiedzi te, stosowane następnie w praktyce sądowej, były często elementem kształtującym nową praktykę sądową, jak np. reskrypt Hadriana o zasadach oceny zeznań świadków w procesie rzymskim.

Źródło: Wikipedia

Co to jest opłata remuneracyjna?

Jest to system opłat pobieranych od czystych nośników i urządzeń przeznaczonych do kopiowania. Wikipedia podaje trzy rodzaje opłat remuneracyjnych: od nośników, od urządzeń i od punktów ksero. W Polsce producenci i importerzy płacą 3% wartości, które trafiają do organizacji od praw autorskich (np. ZAiKS). W Unii Europejskiej każdy kraj ma inną stawkę remuneracyjną.

Pon., 11 Lt. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: