Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Ograniczenie wolności gospodarczej radnych (cz. 3). Mienie jednostki samorządu terytorialnego

Ograniczenie wolności gospodarczej radnych (cz. 3). Mienie jednostki samorządu terytorialnego fotolia.pl

Przepisy ograniczające działalność gospodarczą radnych, jako kluczowy element wskazują prowadzenie takiej działalności z wykorzystaniem mienia jednostki samorządu terytorialnego, w której radny uzyskał mandat.

Według art. 43 ustawy o samorządzie gminnym, "Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe, należące do poszczególnych gmin i ich związków oraz mienie innych gminnych osób prawnych w tym przedsiębiorstw".

Wykorzystanie przez radnego mienia jednostki samorządu, w której posiada mandat, może opierać się na stosunkach prawnych jakie wynikają z najmu, dzierżawy, użytkowania wieczystego i użytkowania zwykłego, oraz ograniczonych praw rzeczowych. Zakaz ten dotyczy zarówno rzeczy ruchomych jak i nieruchomości. Nie ma natomiast ograniczenia, do prowadzenia przez radnego działalności, z wykorzystaniem mienia innej gminy, jak również mienia powiatu lub województwa oraz mienia Skarbu Państwa. A także z wykorzystaniem mienia osób prywatnych. (J. Pitera, „Przepisy antykorupcyjne ustawy o samorządzie gminnym”, Glosa 2002, nr 11.)

Przesłance wykorzystania przez radnych do prowadzenia działalności gospodarczej mienia jednostki samorządu terytorialnego poświęcono wiele uwagi w judykaturze.

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 10 listopada 2004 r., uznał, ze wykorzystanie mienia komunalnego gminy, w której radny uzyskał mandat, musi pozostawać w związku funkcjonalnym z prowadzoną przez radnego działalnością gospodarczą i służyć tej działalności. (http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/30B1CC0D9F)

Nie ma natomiast znaczenia przy ustaleniu przesłanki wykorzystania mienia komunalnego to, że:

  1. stosunek najmu lokalu w którym radny prowadzi działalność gospodarczą, nie łączy radnego bezpośrednio z gminą, lecz z osobą której gmina oddała nieruchomość w bezpłatne użytkowanie, zarząd (np. wspólnoty mieszkaniowe), bądź ją wynajęła (http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/367947EB34),
  2. ani to, czy z prowadzenia takiej działalności radny uzyskuje dochód, czy inne osobiste korzyści. 

Ustawodawca wprowadził generalny zakaz używania przez radnego mienia komunalnego gminy w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, bez względu na jej przedmiot, rodzaj majątku i tytuł prawny. (http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/EA159C5924).

Z orzecznictwa sądów administracyjnych wynika także, że do naruszenia przepisów o zakazie działalności gospodarczej radnego z wykorzystaniem mienia jednostki w której wykonuje on mandat, nie dochodzi w sytuacji, gdy radny w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, świadczy usługi na rzecz innego podmiotu, który we własnej działalności wykorzystuje mienie jednostki samorządu, w której radny objął mandat (np. Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 12 lipca 2005 r. http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/A973B8A6E1). 

Wt., 2 Prn. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka